لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

ائتلاف بزرگ ملی از پذیرفتن خواست های این ائتلاف از سوی حکومت استقبال کرد


ائتلاف بزرگ ملی افغانستان از پذیرفته شدن خواست های این ائتلاف در خصوص استفاده از سیستم بایومیتریک در انتخابات و دادن سهم نظارت به احزاب از سوی حکومت در انتخابات ولسی جرگه استقبال کرد.

اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان می‌گوید حالا که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفته اند که انتخابات ولسی جرگه را با استفاده از سیستم بابیومتریک و به گونه شفاف برگزار می‌کند آنان نیز در این بخش همکار حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات استند.

همایون همایون یک عضوی این ائتلاف به روز دوشنبه در کابل تاکید کرد که هدف آن‌ها از اعتراضات شان برگزاری انتخابات شفاف در کشور بوده و حالا حرکت های مدنی شان‌را نیز متوقف ساخته اند.

همایون همایون
همایون همایون

او افزود:

"ما از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات تشکری می‌کنیم که آن‌ها خواست مردم افغانستان را در قبال شفافیت و بایومتریک ساختن پروسه انتخابات پذیرفتن و در عین زمان ما همکار استیم با حکومت در صورتی‌که آنها به شکل درست آن تمام پروسه را پیش ببرند و قناعت احزاب را فراهم ساخته بتوانند ما با آنها گام به گام پیش می‌رویم و خواستار انتخابات شفاف استیم."

آقای همایون همچنان گفت دادن سهم نظارت از انتخابات به احزاب سیاسی و جامعه مدنی نیز که یکی دیگر از خواست های ائتلاف بزرگ ملی بود از سوی حکومت پذیرفته شده است.

یکی از خواست های دیگر ائتلاف بزرگ ملی افغانستان تغییر سیستم انتخاباتی خوانده شده است که حالا این ائتلاف میگوید آنها روی آن تاکید ندارند و امیدوارند در انتخابات آینده عملی شود.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان بخاطر شفافیت انتخابات این سه خواست را مطرح کرده بودند و تاکید داشتند که حکومت و کمیسیون باید بخاطر تامین شفافیت و جلوگیری از تقلب در انتخابات به آن عمل نماید.

از سوی هم حامیان ائتلاف بزرگ ملی افغانستان اخیراً در ولایت‌های هرات، کندهار، بلخ، ننگرهار و کندز دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را یا مسدود نموده یا خیمه‌های تحصن را در مقابل آن‌ها برپا کرده بودند.

خیمۀ تحصن حامیان ائتلاف بزرگ ملی در هرات
خیمۀ تحصن حامیان ائتلاف بزرگ ملی در هرات

​اما حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات اخیراً گفتند که تلاش‌ها جریان دارد تا انتخابات ولسی جرگه را با استفاده از سیستم یایومتریک برگزار نمایند.

در این حال ولسی جرگه افغانستان با آن که استفاده از سیستم بایومتریک را یک اقدام مهم میداند اما تاکید دارد که در مورد چگونگی استفاده از این سیستم باید به مردم اگاهی درست داده شود.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه در مورد چنین گفت:

عبدالرؤف ابراهیمی
عبدالرؤف ابراهیمی

"این اولین بار است که انتخابات با استفاده از سیستم بایومتریک برگزار می‌شود آگاهی عامه در این مورد یکی از نیازهای اساسی مردم افغانستان است که این بایومتریک چگونه صورت می‌گیرد تا بتواند با اعتماد خاطر در این پروسه اشتراک بکند و این از مکلفیت کمیسیون مستقل انتخابات است که در این خصوص هرچه عاجل بخاطر روشن ساختن اذهان عامه و جلب اعتماد مردم مساعی لازم را بخرچ بدهد."

از سوی هم ائتلاف بزرگ ملی افغانستان میگوید که تمام دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایات باز است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

اما اعضای این ائتلاف یکبار دیگر تاکید کرده می‌گوید که هرگاه حکومت به گفته هایش در خصوص استفاده از سیستم بایومتریک و شفافیت انتخابات ولسی جرگه به گونه جدی عمل نکند آنها یکبار دیگر دست به اعتراض مدنی زده و دروازه های دفترهای کمیسیون را در کشور مسدود خواهند کرد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG