لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

شورای عالی صلح: انجام گفتگوها میان حکومت و طالبان شایعه است


پس از نشر گزارش‌ها در باره انجام مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان، شورای عالی صلح این کشور می‌گوید که میان حکومت و طالبان و شورای عالی صلح و طالبان گفتگوهای رسمی صورت نگرفته‌است.

محمد کریم خلیلی رئیس این شورا روز شنبه ۷ میزان ۱۳۹۷ در نشستی در کابل گفت که تلاش‌ها برای آغاز گفتگوها میان دو طرف ادامه دارد و امیدوار هستند که روزی با گروه طالبان وارد گفتگو شوند.

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان
محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"تا حالا هیچ نوع گفتگوهای رسمی و مستقیم میان حکومت و طالبان و شورای عالی صلح و طالبان صورت نگرفته‌است، هر چه که در این باره است در حد شایعات و آوازه هاست و کسی نمی‌تواند از شایعات و آوازه‌ها جلوگیری نماید."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که آژانس خبری رویترز گزارش داده که مقامات افغان و نماینده‌های طالبان مسلح هفته گذشته در عربستان سعودی دیدار داشته‌اند.

آژانس رویترز به نقل از سه مقام طالبان که از آنان نام گرفته نشده گفته که در این دیدار در رابطه به آزادی زندانیان طالب و امنیت انتخابات ولسی جرگه که قرار است در ۲۸ ماه میزان انجام شود گفتگو شده‌است.

رویترز در اوایل ماه سپتمبر نیز به نقل برخی از مقامات طالبان در مورد آغاز گفتگوها و موضوع رهایی زندانیان این گروه گزارشی را به نشر رسانیده بود.

اما طالبان نیز در باره نشر این گزارش‌ها موقف مشابه به شورای عالی صلح افغانستان داشتند و این گزارش‌ها رد کرده بودند.

اما کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان اطمینان می‌دهد که بی‌باوری‌ها میان دو طرف از بین رفته و این به گفته وی نتیجه سیاست‌های مناسبی بوده که در پیش گرفته شده‌است.

وی می‌گوید:

"براساس احترام متقابل بار دیگر تأکید می‌کنم که شورای عالی صلح دست آورد‌های دارد و فضای بی‌اعتمادی در حالی از بین رفتن و یخ‌های بی‌اعتمادی در حال آب شدن است."

بیش از یک و نیم دهه می‌شود که تلاش‌های صلح در افغانستان ادامه دارد اما تا هنوز این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب که تأمین صلح و امنیت در این کشور می‌باشد، نرسیده‌است.

ودیر صافی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید که حکومت افغانستان باید با استفاده از راه‌های سیاسی و دیپلوماتیک همسایه‌ها بخصوص پاکستان را که بر طالبان نفوذ دارد، وادار به همکاری صادقانه در روند صلح این کشور کند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG