لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

مشرانو جرگه: واگذاری جنگ افغانستان به شرکت خصوصی "بلک واتر" قابل قبول نیست


شماری از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گویند، واگذاری جنگ افغانستان به شرکت خصوصی بلک واتر به سود مردم و کشور نیست و این جرگه هیچگاه به آن موافقه نخواهد کرد.

شماری از سناتوران و اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان طرح و فکر واگذاری جنگ افغانستان به شرکت خصوصی امریکایی بلک واتر را سبب بربادی و بد بختی افغانستان می‌خوانند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه روز یکشنبه در نشست عمومی پس از مخالفت ورزی‌ها و نگرانی های شماری از سناتوران در پیوند به این طرح گفت که مشرانو جرگه افغانستان به هیچ صورت به این کمپنی خصوصی امریکایی اجازه نخواهد داد تا حاکمیت نبرد افغانستان را بگیرد.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"این چنین یک بحث دردناک بازهم مطرح گردد برای ما پذیرفتنی نیست. ما با امریکا و ناتو پیمان امنیتی و دفاعی داریم نه با آن کمپنی های خصوصی جنگی، خصوصی سازی جنگ افغانستان نه به سود افغانستان، نه منطقه و حتا به سود خود امریکا نیست و برای مردم افغانستان بدبختی های فراوان را به باور خواهد آورد."

آقای مسلمیار از امریکا می‌خواهد تا به تعهدات پیمان امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا عمل کند و از دیگر مسایل خارج از این پیمان خودداری ورزد.

پیش از این کمپنی خصوصی جنگی بلک واتر علاقه مندی نشان داده بود تا جنگ افغانستان برای آنان واگذار گردد، آنچه که واکنش های تندی را از سوی مردم و شورای ملی افغانستان به همراه داشته است.

حکومت افغانستان و ایالات متحد امریکا در آن زمان از هرگونه گفتگو در این باره خودداری کرده بودند.

با این همه نگرانی‌های تازه در باره واگذاری جنگ افغانستان به کمپنی خصوصی بلک واتر در حالی برانگیخته شده است که در روزهای پسین ایریک پرنس مسئول این کمپنی خصوصی جنگی در گفتگوهای ویژه‌یی با یک تلویزیون خصوصی در افغانستان گفته است خصوصی سازی جنگ افغانستان سبب پایان بی درنگ نبرد در این کشور می‌گردد.

او همچنان گفته است که اگر مسئولیت جنگ افغانستان برای کمپنی بلک واتر واگذار گردد، با حضور هزاران سرباز حرفه‌یی و مجهز مخالفان مسلح را که در برابر افغانستان می‌جنگند سرکوب خواهند کرد.

وزارت دفاع افغانستان پیش از این در باره این موضوع چیزی نگفته است، اما اکنون که باز از آن سخن در میان آمده و واکنش های وزارت دفاع را به همراه شده است.

غفور جاوید سخنگوی این وزارت در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

"خصوصی شدن جنگ افغانستان یک تبلیغات منفی است حکومت و مردم افغانستان هیچ این نوع مسایل را قبول ندارد این در تضاد به منافع ملی، منافع ملی و قوانین افغانستان است و این تنها یک تبلغات منفی است و چیز دیگر نیست."

شماری از کارشناسان نیز به این باور استند که با در نظرداشت فعالیت های بلک واتر در عراق و برخی دیگر از کشورها، ذهنیت مردم برای پذیرش واگذاری جنگ افغانستان به کمپنی خصوصی جنگی بلک واتر آماده نیست.

باری عارض یکی از این کارشناسان میگوید واگذاری جنگ افغانستان به کمپنی خصوصی بلک واتر نزد کشورهای همسایه یک احساس منفی را به وجود آورده و اجماع سیاسی را که از سوی کشورهای منطقه ایجاد میشود را به تعویق خواهد انداخت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG