لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

اشرف غنی: دهلیزهای هوایی با قزاقستان و روسیه ایجاد می‌شوند


اولویت دادن به تولیدات داخلی کشور، پروسس بیشتر محصولات زراعتی، تلاش برای راه یابی محصولات زراعتی و میوه جات افغانستان به بزرگترین بازارهای جهان به ویژه اروپا مواردی استند که رئیس جمهور غنی به آن تاکید می‌ورزد.

آقای غنی که روز چهارشنبه ۱۱ میزان ۱۳۹۷ در افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه زراعتی بین المللی در کابل سخن می‌زد،گفت که راه یابی تولیدات داخلی افغانستان به بازارهای عربستان و امارات متحد عربی از اولویت‌های حکومت است و قزاقستان و روسیه نیز بزرگترین بازارها را برای تولیدات داخلی این کشور دارند.

وی می‌گوید:

"کلان‌ترین بازارها برای شما قزاقستان و روسیه است، باز کردن بازار روسیه و قزاقستان هدف اساسی ما است، در اینجا دولت ازبکستان همکار بسیار بزرگ ما است، نقطه که شما باید انجام دهید استندرد است، این بخش را وزارت‌های تجارت، خارجه و مالیه باید به صورت اساسی تغییر کند که موجب بازاریابی برای شما گردد."

آقای غنی می‌گوید برای بازاریابی تولیدات داخلی افغانستان به بازارهای جهان، وزارت‌های خارجه، تجارت و مالیه باید در استندردها که در تفاهم‌نامه‌های افغانستان با کشورها ذکر شده‌است تغییر پدید بیاورند.

آقای غنی می‌گوید، اگر به تولیدات افغانی بیشتر توجه شود، تا سال آینده از این رهگذر چندصد میلیون افغانی به عواید دولت افزود خواهد شد و در سه سال عواید افغانستان تنها از رهگذر باغداری به چهار میلیارد دالر خواهد رسید.

آقای غنی در حالی از تلاش‌ها برای راه یابی تولیدات داخلی به ویژه محصولات زراعتی و میوه جات افغانستان به بازارهای جهان سخن می‌زند که هفته گذشته این کشور دهلیز جدیدی را با ترکیه و کشورهای اروپا افتتاح کرده‌است.

هندوستان قزاقستان و ازبکستان کشورهای اند که افغانستان در ماه‌های پسین با آن‌ها دهلیز هوایی به منظور صادرات محصولات افغانی ایجاد کرده‌است.

با این همه، گل احمد احمدی یکی از باغداران از چالش هایی سر راه دهقانان و باغداران کشور سخن می‌زند.

او به نماینده‌گی از تمامی دهقانان از حکومت خواست تا از بهر راه یابی تولیدات داخلی افغانستان به ویژه میوه جات و محصولات زراعتی این کشور، دهلیزهای بیشتر هوایی با کشورهای جهان و راه‌های زمینی را با کشورهای همسایه ایجاد کند.

​وی گفت:

"امسال ۳۰ درصد تولیدات ما خوشبختانه بیشتر بود در مقایسه به سال گذشته و همین اندازه بازار ما نیز بیشتر بود؛ اما توقع ما بیشتر است، نمایشگاه بین‌المللی که در دیگر کشورها برگزار می‌گردد باید دهقان آنجا برود و اشتراک ورزد تا بداند که خواست مشتری چه است تا همان را تولید کنیم و راه‌های بیشتر باید ایجاد شود."

در این میان، نصیر احمد درانی وزیر زراعت و آبیاری از تلاش‌ها و برنامه‌های تازه برای رشد تولیدات داخلی به ویژه محصولات زراعتی این کشور تأکید می‌ورزد.

تلاش برای افزایش تولیدات زراعتی، حمایت از دهقانان و باغداران، معیاری سازی محصولات زراعتی، تأمین مصونیت غذایی و ایجاد پالیسی‌های سالانه مواردی استند که وی به آن تأکید می‌ورزد.

وزیر زراعت و آبیاری می‌گوید برای رسیدن به این هدف‌ها باید در کنار تخم‌های بذری، ایجاد فارم‌های تحقیقاتی و میکانیزه یا ماشینی سازی زراعت اقدام جدی شود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG