لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

ارگ: اظهارات اخیر دیده بان شفافیت تلاش برای مغشوش ساختن ذهنیت‌های عامه می‌باشد


ریاست جمهوری افغانستان اظهارات دیده بان شفافیت افغانستان را در بخش استخراج معادن طلا و مس در شمال افغانستان بی بنیاد خوانده و آن‌را تلاش برای مغشوش ساختن ذهنیت‌های عامه می‌داند.

پس از عکس العمل‌ها در مورد امضای قرارداد دو معدن افغانستان در امریکا، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که امضای قراردادها هیچ مشکلی ندارد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که تمام قراردادها به شمول قراردادهای معادن پس از تأیید کمیسیون تدارکات صورت می‌گیرد که در این کمیسیون رئیس دیده بان شفافیت افغانستان هم عضویت دارد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"تمام اعضای کمیسیون تدارکات در مورد هر فیصله امضأ می‌کنند و آنجا تنها امضای رئیس جمهور مطرح نیست بلکه به شمول افضلی صاحب همه اعضا آنجا موجود است اما با معلومات ناقص و مغرضانه ذهنیت های مردم را مغشوش می‌کند."

اما سید اکرام افضلی رئیس دیده بان شفافیت افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور به‌خاطر خوشحال ساختن وزیر پیشین شهر سازی قرارداد استخراج معادن را به آن شرکت‌ها داده که آقای سعادت منصور نادری در آن سهم دار اند.

قرارداد معادن طلا بدخشان و مس بلخاب افغانستان به تاریخ پنجم اکتوبر میان سرپرست وزارت معادن و پترولیم و مالکین شرکت‌های "ترکش افغان مایننگ" و "افغان گولد اند منرالز" در سفارت افغانستان در امریکا به امضا رسید.

این دو قرارداد که به گفته وزارت معادن ارزش آن بیش از هفتاد میلیون دالر می‌رسد به زودی روند کندن کاری آن آغاز می‌گردد.

اما دیده بان شفافیت افغانستان در مورد شفافیت این قراردادها ابراز نگرانی کرده بود.

سید اکرام افضلی رئیس این نهاد روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که پیش از امضای قرارداد نگرانی‌اش را با رئیس جمهور شریک کرده اما تهدید شده بود.

اکرام افضلی
اکرام افضلی

​او افزود:

"من در این مورد نگرانی خود را در کمیسیون تدارکات با رئیس جمهور شریک کردم، کاریکه خلاف قانون می‌شود ما در برابر آن صدا بلند کردیم اما رئیس جمهور در این مورد بسیار عکس العمل جدی نشان داد و من را به این هشدار داد که اگر ادعای خود را ثابت نکنم مورد تعقیب عدلی قرار می‌گیرم."

سید قیاس سعیدی کارشناس مسایل اقتصادی میگوید هیچ کس حق ندارد که با معادن افغانستان که سرمایه ملی کشور میباشد به گونه غیر مسئولانه برخورد نماید.

قابل یاد آوریست که پیش از این نیز در مورد عدم موجودیت شفافیت در قرارداد های معادن انتقادهای مطرح شده است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG