لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

دهمین جشنواره فرهنگی راه ابریشم در بامیان برگزار شد


مراسم افتتاح جشنواره فرهنگی راه ابریشم در بامیان
مراسم افتتاح جشنواره فرهنگی راه ابریشم در بامیان

دهمین جشنوارۀ فرهنگی راه ابریشم که هر سال با برنامه‌های متنوع فرهنگی در مرکز بامیان انجام می‌شد، امسال با وجود محدودیت‌هایی برگزار شد.

در این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی زنان، نمایشگاه محصولات زراعتی و تولیدات بامیان و دایکندی به مدت دور روز به نمایش گذاشته شدند.

همین‌طور در این برنامه یک سمینار انکشافی تحت نام "بامیان و دایکندی در مسیر توسعه" نیز با حضور مقامات ملی و بین‌المللی انجام شد.

نعیم رضایی آمر صنعت و تجارت بامیان در مورد این نمایشگاه به رادیو آزادی گفت:

"در این نمایشگاه ۶۰ غرفه داشتیم که ۱۰ غرفه از ولایت دایکندی بود. در این نمایشگاه صنایع دستی زنان، نمایشگاه تولیدات زراعتی و میوه‌جات، نمایشگاه قالین و نمایشگاه کتاب برای عموم به نمایش گذاشته شد."

محصولات زراعتی بامیان و دایکندی
محصولات زراعتی بامیان و دایکندی

جشنوارۀ فرهنگی راه ابریشم با هدف جذب بیشتر گردشگران به بامیان و معرفی داشته‌های توریستی این ولایت هر سال با برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

در پهلوی این جشنواره یک مسابقه بایسکلرانی دختران و پسران نیز به مسافت ۶۰ کیلومتر برای پسران و ۳۸ کیلومتر برای دختران برگزار شد.

مسابقه بایسکلرانی به پیشواز از جشنواره فرهنگی راه ابریشم در بامیان
مسابقه بایسکلرانی به پیشواز از جشنواره فرهنگی راه ابریشم در بامیان

ذکیه رضایی مسئول فدراسیون بایسکلرانی بامیان در این مورد اضافه کرد:

"این سومین دور از مسابقات مسیر بامیان بود که در دو بخش دختران و پسران برگزار شد. در بخش دختران ۱۲ نفر شرکت کرده بودند که مسیر آن‌ها ۳۸ کیلومتر بود و در بخش پسران ۳۸ نفر اشتراک کرده بودند که ۶۰ کیلومتر مسیر مسابقه ان‌ها بود. در پایان در بخش دختران طاهره شایگان مقام اول را به دست آورد و در بخش پسران روح‌الله نظری مقام اول را کسب کرد. این مسابقات به هدف ترویج ورزش بایسکلرانی و نشان دادن شگفتی‌های بامیان همه ساله برگزار می‌شود."

برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در بامیان تا حال تأثیرات زیاد بر صنعت گردشگری داشته و به‌گفته مقامات محلی این ولایت توانسته صنعت گردشگری را رونق بدهد.

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی ولایت بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"برگزاری این جشنواره تأثیرات زیادی داشته‌است. اگر ما مقایسه کنیم در ۵ سال قبل که پنجمین جشنواره راه ابریشم برگزار شد، ما در ساحه بند امیر در حدود صد هزار گردشگر در طول سال داشتیم، اما امسال در طول سال ما در حدود سه صد هزار گردشگر داشتیم که فقط از ساحه بند امیر دیدن کردند. یکی از پیامدهای مثبت برگزاری این جشنواره‌ها رشد صنعت گردشگری در بامیان بوده‌است. این برنامه‌ها توانسته تأثیرات زیادی را در بخش هنری، فرهنگی، نوع زنده‌گی و اقتصاد مردم بامیان به وجود بیاورد."

این در حالیست که دهمین جشنوارۀ فرهنگی راه ابریشم امسال به دلیل مظاهره در این ولایت با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد و برنامه‌های کنسرت موسیقی که بخش عمدۀ این جشنواره را تشکیل می‌داد، برگزار نشد.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG