لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

کمیسیون مستقل انتخابات: اولویت کمیسیون، تأمین امنیت کامل انتخابات است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امیدوار است که حدود پنج هزار و یک صد مرکز رأی‌دهی در روز انتخابات ولسی جرگۀ ۲۸ میزان به روی رأی دهنده‌ها باز باشد.

سید حفیظ‌الله هاشمی عضو و سخنگوی این کمیسیون دیشب به رادیو آزادی گفت، که اگر کدام مرکز رأی‌دهی در روز انتخابات با تهدید امنیتی مواجه باشد، آن مرکز برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیر نظامیان، باز نخواهد شد.

وی گفت:

"ارگان‌های امنیتی به ما تأیید کرده‌اند که امنیت این مراکز که شمار دقیقش پنج هزار و ۷۴ است، تأمین خواهد شد، اما اگر در روز انتخابات ناامن و با تهدید روبه‌رو شوند و جان مردم با خطر مواجه شود، طبعاً کمیسیون انتخابات در جایی که امن باشد و ارگان‌های امنیتی اجازه بدهند، انتخابات را برگزار می‌کند."

سید حفیظ الله هاشمی، عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

آقای هاشمی افزود که اولویت کمیسیون انتخابات تأمین امنیت کامل روز انتخابات است تا رأی‌دهنده‌گان با اطمینان رأی بدهند.

قرار است ۵۴ هزار تن از نیروهای امنیتی، امنیت انتخابات را تأمین کنند.

​به‌گفتۀ او، قرار است امروز سه‌شنبه تدابیر امنیتی برای انتخابات در یک جلسۀ مقام‌های این کمیسیون و ارگان‌های امنیتی ارزیابی شود.

قرار است ۵۴ هزار تن از نیروهای امنیتی، امنیت این انتخابات را تأمین کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز دوشنبه در یک گردهمایی در ولایت پروان روی تأمین امنیت انتخابات تأکید کرد و گفت که مقام‌های امنیتی تلاش و همآهنگی‌شان را در جهت تأمین امنیت انتخابات بیشتر سازند.

رئیس جمهور غنی: مقام‌های امنیتی تلاش و هماهنگی‌شان را در جهت تامین امنیت انتخابات بیشتر سازند.

بر اساس گزارش‌ها، با توجه به حمله‌های اخیر بالای تعدادی از نامزدان انتخابات و کمپاین‌های شان، شمار زیادی از مردم در مورد امنیت روز انتخابات نگران هستند.

بیش از ۲۵۰۰ نامزد برای بدست آوردن ۲۴۹ کرسی ولسی جرگۀ باهم رقابت میکنند.

​اما وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید، که روند جابجایی نیروهای امنیتی در محل‌ها و مراکز رأی‌دهی از روز یکشنبه به این‌سو ادامه دارد.

روند انتقال مواد لوجستیکی انتخابات و آشنایی کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات با سیستم بایو متریک نیز از مسایل مهم به شمار می‌رود.

انتقال اوراق رآی دهی و سایر مواد انتخاباتی نیز یکی از اساسی ترین مسایل است.

سید حفیظ‌الله هاشمی، عضو و سخنگوی این کمیسیون گفت که این روند تا روز جمعه تکمیل می‌شود و آموزش کارمندان کمیسیون در مورد استفاده از این سیستم با سرعت پیش می‌رود.

آقای هاشمی می‌افزاید:

"امروز دوشنبه تعداد زیادی در این بخش آموزش دیدند و این روند تا پنج‌شنبه و جمعه تکمیل می‌شود."

بیش از ۲۵۰۰ نامزد از جمله ۴۱۷ زن برای بدست آوردن ۲۴۹ کرسی ولسی جرگۀ افغانستان با هم رقابت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG