لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

روسیه: خروج امریکا از یک توافق‌نامه دوران جنگ سرد خطرناک خواهد بود


روسیه می‌گوید، خارج شدن ایالات متحدۀ امریکا از یک توافق‌نامۀ دوران جنگ سرد در مورد راکت‌های بُرد متوسط، یک گام خیلی خطرناک خواهد بود و اقدامات تلافی جویانه را باعث می‌شود.

به گفته روسیه، واشنگتن پلان دارد تا از یک توافق‌نامه کلیدی دوران جنگ سرد در زمینۀ کنترول اسلحه خارج شود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا اعلان کرد که ایالات متحده از توافق‌نامۀ راکت‌های بُرد متوسط اتمی خارج خواهد شد، زیرا مسکو از آن برای سالیان متمادی تخطی کرده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

دونالد ترمپ به تاریخ ۲۰ اکتوبر در نوادا به خبرنگاران گفت:

"ما باید این نوع اسلحه را انکشاف دهیم، مگر آن که روسیه و چین به ما مراجعه کرده، همۀ آن‌ها بگویند، باید هوشیار شویم و هیچ‌کدام ما این اسلحه را انکشاف ندهیم. من خیلی خوشحال خواهم بود که این کار را بکنم. ولی تا زمانی‌که کسی از این قرارداد تخطی می‌کند، ما تنها کسی نخواهیم بود که به آن پابند باقی می‌ماند. من فکر می‌کنم شما درک می‌کنید."

درست یک روز بعد از این اعلان، رسانه‌های روسیه از سرگی ریباکوف معاون وزیر خارجه این کشور نقل قول کردند که خارج شدن امریکا را از این توافق‌نامه یک گام خیلی خطرناک خوانده‌است.

میخائیل گورباچف رهبر اتحاد شوروی سابق
میخائیل گورباچف رهبر اتحاد شوروی سابق

میخائیل گورباچف رهبر اتحاد شوروی سابق نیز که این قرارداد را امضا کرده گفته‌است، این حرکت عدم "فرزانه گی واشنگتن" را نشان می‌دهد.

یک سخنگوی کرملین گفته‌است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این مورد از جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا که قرار است در این هفته به مسکو سفر کند، جویای پاسخ خواهد شد.

توافق‌نامه سال ۱۹۸۷ میلادی در مورد نیروهای بُرد متوسط اتمی ایالات متحدۀ امریکا و روسیه را از داشتن، تولید و تعبیۀ راکت‌های نوع کروز بُرد متوسط داری قابلیت فیر از زمین، منع می‌کند.

بر اساس این توافق‌نامه، راکت‌های بُرد متوسط، راکت‌های محسوب می‌شوند که بُرد آن بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است.

مقامات امریکایی می‌گویند، روسیه برای سال‌های متمادی این نوع راکت‌ها را تعبیه کرده‌است و در سال ۲۰۱۴ میلادی، واشنگتن بطور علنی این اتهام را مطرح کرد.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی
هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی

این در حالیست که هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی ۲۱ اکتوبر در یک اعلامیه گفت، واشنگتن باید در مورد عواقب خارج شدن از این توافق‌نامۀ بین‌المللی غور کند.

وزیر خارجه جرمنی این توافق‌نامه را یک "ستون مهم ساختار امنیتی" اروپا توصیف کرده‌است.

در این اعلامیه از قول هایکو ماس گفته شده است:

"ما همیشه از روسیه خواسته‌ایم تا به اتهامات تخطی از این توافق‌نامه پاسخ دهد، اینک ما از امریکا می‌خواهیم، تا روی عواقب احتمالی غور کند."

XS
SM
MD
LG