لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

کمیسیون انتخابات: آرای شش ولایت به کابل رسیده و شامل دیتابیس می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، نتایج آرای ولایات به کابل رسیده‌است و روند وارد سازی این نتایج در دیتابیس کمیسیون از امروز آغاز می‌گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید کابل، پنجشیر، پروان، خوست، لغمان و ننگرهار ولایت‌های استند که تا کنون مواد حساس و نتایج آرای آن به کابل رسیده‌است.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تا پایان این روز ممکن نتایج آرای چند ولایت دیگر نیز به کابل فرستاده شود.

​او اضافه کرد:

"همکاران ما هم اکنون در حال گردآوری مواد انتخاباتی استند، امروز برخی از مواد و نتایج برای ما خواهد رسید، و تا روز آینده از تمامی ولایات انشاالله مواد برای ما خواهد رسید و پس از آن تمامی نتایج اسکن می‌گردد و وارد سیستم می‌گردد تا بتوانیم آرای سیاه و سفید را از هم جدا سازیم و حق را به حق دار برسانیم."

با این همه بر اساس جدول زمان‌ بندی، نتیجه‌ی نخستین انتخابات ولسی جرگه باید در نوزدهم عقرب و نتیجه‌ی نهایی در آخر ماه قوس اعلام گردد و کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است تا شانزده روز دیگر، در کنار شمارش، آرای سیاه و سفید را نیز از هم جدا سازد.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگو و کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات دو روز پیش از این در گفتگوی ویژه‌یی به رادیو آزادی گفته است که ممکن تاریخ اعلام نتایج انتخابات به علت برخی از مشکلات با تاخیر اعلام گردد.

این کمیسیون که یک روز پیش روند شمارش آرا را آغاز کرده است اطمینان می‌دهد که با کارگیری از میکانیزم‌های گوناگون شفافیت این پروسه را تامین و آرای سیاه و سفید را از هم جدا می سازند.

انتخابات ولسی جرگه بیست و هشتم و بیست و نهم ماه میزان، با آنچه تخلف و تقلب های گسترده در کابل و برخی از ولایت‌های دیگر خوانده شد برگزار گردید.

با این وصف یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا با اشاره به ضعف مدیریتی در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید بر این که شفافیت در این پروسه تامین گردد تردید دارد.

او افزود:

"در قسمت مصئونیت مواد حساس بی توجهی شده است و این در بحث حساب گیری و حساب دهی ممکن مشکلات را به بارآورد، روند اگر به شکل بتی پیش برود نگرانی ما این است که آیا کمیسیون تمامی مواد حساس خود را به دست خواهد آورد و یا نه و اگر نتایج به وقت آن اعلام نشود تاثیر مستقیم بالای زمان انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت."

یوسف رشید
یوسف رشید

رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان همچنان به سرعت، دقت در کار ونیز مصئونیت مواد حساس هنگام انتقال آن به کابل تاکید می‌ورزد.

آقای رشید می‌گوید نوزدهم عقرب باید خط سرخ برای اعلام نتیجه‌‌ی انتخابات باشد در غیر آن چالش‌های که از این رهگذر پدید خواهد آمد باورمندی مردم را نسبت به پروسه‌های انتخاباتی در افغانستان از میان خواهد برد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG