لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

ولسی جرگه مسئولان امنیتی را در پیوند به وضعیت امنیتی کشور استجواب می‌کند


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید تا دو روز دیگر مسئولان امنیتی را در پیوند به وضعیت امنیتی کشور و کشته شدن جنرال عبدالجبار و جنرال عبدالرازق استجواب می‌کند.

ولسی جرگه افغانستان قتل های زنجیری مقامات امنیتی و سیاسی افغانستان به‌خصوص ترور اخیر ستر جنرال عبدالرازق قوماندان پیشین امنیه کندهار را نگران کننده خوانده و خواهان روشن شدن این موضوع گردید.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه با نگرانی از کشته شدن ستر جنرال عبدالرازق و جنرال عبدالجبار قهرمان کاندید ولسی جرگه خواهان پاسخگوی مسئولان امنیتی در این زمینه گردید.

عبدالروف ابراهیمی
عبدالروف ابراهیمی

​او افزود:

"روز دوشنبه هفته جاری ما مسئولان امنیتی را در پیوند به مشکلات امنیتی و خاصتاً چگونگی شهادت جنرالان افغانستان بخصوص جنرال عبدالرازق و عبدالجبار قهرمان ما و شما دعوت دادیم و در آن روز ما جزئیات حوادث را از آن‌ها خواهیم پرسید."

آقای ابراهیمی جنرال عبدالرازق را یک قهرمان مردمی خوانده و گفت که وی در نتیجه یک توطئه بیرون مرزی کشته شد.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که شماری از وکلا از ترور قهرمانان و جنرالان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

از سوی دیگر کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه نیز گزارش را که در پیوند به حادثه قتل عبدالجبار قهرمان و جنرال عبدالرازق آماده کرده بود به خوانش گرفت و قتل جنرالرازق را در آستانه انتخابات یک موضوع مهم و جدی خواند.

محمد اقبال صافی رئیس این کمیسیون از خاموشی حکومت و افشای نشدن دست های پنهانی در عقب کشتارهای اخیر انتقاد کرده و گفت این رویدادها ادامه قتل های زنجیری جنرالان در گذشته میباشد.

اقبال صافی رئیس این کمیسیون گفت که سرنخ این گونه قتل ها بدست حکومت پاکستان می‌باشد.

وی ازحکومت افغانستان خواست تا افشای شدن دست های عقب پرده روابط دیپلوماتیک خود را با پاکستان به حالت تعلیق درآورده ودرمورد قتل های زنجیری شکایت خود را به شورای امنیت ملل متحد ابرازکند.

این در حالیست که جنرال عبدالجبار قهرمان کاندید ولسی جرگه چهارشنبه هفته گذشته در هلمند و ستر جنرال عبدالرازق قوماندان پیشین امنیه کندهار یک روز پس از آن درولایت کندهار کشته شد.

چند روز پس از این رویداد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در یک نشست خبری در کندهار گفت که ۱۵ تن در پیوند به قتل جنرال عبدالرازق بازداشت شده و به گفته وی برای انجام این حمله از آن‌سوی مرز دستور گرفته شده بود.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید مقامات حکومت وحدت ملی در قضیه قتل جنرالان خاموش نمانده و جدی می‌باشند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در مورد به رادیو آزادی گفت:

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

"رئیس جمهور، رئیس اجرائیه، رئیس امنیت ملی چند روز در کندهار بوده و موضوع بررسی میگردد و رئیس جمهور مستقیماً از پاکستان خواست تا عاملین قتل وی را به افغانستان تسلیم کند تا آنها مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار بگیرند این برای ما یک مسئله بسیار مهم است."

چند روز پس از کشته شدن قوماندان امنیه پیشین کندهار رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به ولایت کندهار رفته و در آنجا ضمن اتحاف دعا بر مزار ستر جنرال عبدالرازق با خانواده وی نیز ابراز همدردی کردند.

کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه ضمن انتقاد از پی گیری نشدن قضایای قتل های شخصیت های سیاسی و مقامات امنیتی در گذشته می‌گوید هرگاه مسئله قتل های زنجیری به گونه جدی پیگیری نشود ممکن این سلسله ادامه پیدا کرده و شخصیت های دیگری نیز از سوی دشمنان ترور شوند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG