لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

صدراعظم پاکستان خواهان تحقیق در مورد قتل مولانا سمیع الحق شد


مولانا سمیع الحق
مولانا سمیع الحق

عمران خان صدراعظم پاکستان کشته شدن مولانا سمیع الحق رهبر حزب جمعیت علمای اسلام را نکوهش کرده و خواهان تحقیقات درین مورد شده‌است.

به گزارش رسانه های پاکستانی، سمیع الحق در انتخابات پارلمانی ۲۵ جولای با حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان همنوا شده بود.

مراسم بخاک سپاری مولانا سمیع الحق
مراسم بخاک سپاری مولانا سمیع الحق

مراسم خاکسپاری سمیع الحق ۸۱ ساله روز شنبه، سوم نومبر، در منطقه نوشهره ایالت خیبرپختونخواه در میان تدابیر امنیتی شدید برگزار شد. هزاران تن در آن اشتراک کردند.

او به روز جمعه، دوم نومبر، در خانه اش در شهر راولپندی نزدیک اسلام آباد پایتخت پاکستان توسط افراد ناشناس کشته شد.

پولیس گفته به اساس تحقیقات ابتدایی او به ضرب چاقو کشته شده‌است.

به گفته پولیس، انگیزه قتل او هنوز معلوم نیست و این‌که هیچ گروه تاکنون مسئولیت رویداد را به عهده نگرفته‌است.

مولانا یوسف شاه سخنگوی جمعیت علمای اسلام روز شنبه به رادیو آزادی گفت که مولانا سمیع الحق در خانه اش تنها زندگی می‌کرد و یکی از دوستانش به کمک او می‌رسید.

وی می‌گوید:

"نزدیک ساعت شش شام، شماری از افراد وارد خانه شدند و او را با چاقو و خنجر زده اند. دوست او سودا خریدن رفته بود. همه چیز ظرف ۲۰ دقیقه اتفاق افتاد."

رحیم الله یوسفزی خبرنگار آزاد و تحلیلگر مسایل سیاسی پاکستان می‌گوید که سمیع الحق در بسیاری از موارد به خاطر چانه زنی به نمایندگی از طالبان پاکستانی با حکومت این کشور زیر انتقاد بود.

وی افزود

"از او به خاطر حمایت از طالبان انتقاد می شد. افکار سیاسی و مذهبی او بیشتر تندروانه بود."

سمیع الحق گاه‌گاهی پدر معنوی طالبان هم خوانده می‌شد.

شماری از رهبران کلیدی طالبان به شمول ملا محمد عمر رهبر فقید طالبان در مدرسه دارالعلوم حقانیه به رهبری سمیع الحق در خیبرپختونخواه درس خوانده‌اند.

به اساس گزارش، در هفته های اخیر ده‌ها تن از عالمان دینی افغان از سمیع الحق خواسته بودند که با استفاده از نفوذ خود در میان طالبان افغان؛ این گروه جنگجوی را به آمدن روی میز مذاکرۀ صلح متقاعد کند.

XS
SM
MD
LG