لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

اتاق تجارت از استثنا قرار گرفتن بندر چابهار از تحریم‌های امریکا استقبال کرد


بندر چابهار ایران
بندر چابهار ایران

پس از مستثنی قرار گرفتن توسعه بندر چابهار و ساختن خط ریل از تحریم‌های امریکا بر ایران حالا اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، این مسئله به‌خاطر رشد و انکشاف تجارت این کشور بسیار مهم می‌باشد.

آذرخش حافظی مسئول روابط خارجی این اتاق روز چهارشنبه «۱۶ عقرب ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، خط آهن می‌تواند بخشی از مشکلات تجارتی افغانستان را به‌عنوان یک کشور محاط به خشکه حل کند.

آقای حافظی هم‌چنان گفت، این یک اقدام بجا به نفع افغان‌ها است.

آذرخش حافظی
آذرخش حافظی

وی افزود:

"اتاق تجارت و صنایع افغانستان از هر اقدامی‌که به نفع افغانستان باشد استقبال می‌کند، ایالات متحدۀ امریکا می‌داند که افغانستان به‌عنوان متحد استراتژیک در یک حالتی قرار دارد که جنگ‌های نیابتی در داخل این کشور جریان دارد به همین دلیل آن‌ها نخواستند که یک مشکل دیگر از این ناحیه در مناسبات ایران و افغانستان به آن اضافه شود و این مسئله قابل قدر است."

آقای حافظی می‌گوید، بندر چابهار نیز برای داد و ستد تجارتی به خصوص در بخش مواد معدنی با هندوستان از اهمیت خاص برخوردار است.

این در حالیست که به تازگی مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا گفته‌است، با توجه به تحریم‌های کشورش بر ایران برای ادامه کار بندر چابهار و ساختن خط ریل بندری این کشور به‌خاطر رشد اقتصادی افغانستان اجازه داده خواهد شد.

با ساخت خطر ریل بندری، انتقال مواد غذایی و ادویه از ایران به افغانستان مجاز خواهد بود.

گفته می‌شود، این تصمیم به‌خاطر رشد اقتصادی و مسئلۀ دوستانه با افغانستان و نظر به روابط نزدیک ایالات متحدۀ امریکا با هند، این بندر از تحریم‌ها استثنا قرار داده شده‌است.

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۵ نوامبر تحریم‌های رفع شده گذشته و چند محدودیت تازه را بر ایران اعلام کرد.

پروژۀ بندر چابهار در سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی افغانستان، ایران و هند به بهره برداری سپرده شد.

پیش از این اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته بود که داد و ستد تجارتی میان کابل و تهران به حدود ۱.۲ میلیارد دالر رسیده‌است.

هرچند خان زمان مدبر یک تن از تحلیلگران اقتصادی این تصمیم امریکا را یک گام نیک دانسته، اما می‌گوید اگر به‌خاطر عملی کردن آن یک اراده قوی سیاسی وجود داشته باشد بالای وضعیت اقتصادی افغانستان تأثیر مثبت بجا می‌گذارد.

وی افزود:

"البته اگر گفته‌های آنان جنبه عملی به خود گیرد و در حد یک شعار نباشد و چیزی‌که گفته شود عملی گردد و آنان یک اراده قاطع سیاسی در این زمینه داشته باشند، مطمئن هستیم که تأثیرات بسیار قابل ملاحظه و چشمگیر را بالای وضعیت اقتصادی افغانستان داشته باشد."

آقای مدبر می‌گوید، با رشد و توسعۀ بندر چابهار سهولت و رشد خوب در ترانزیت و اقتصاد افغانستان به میان خواهد آمد و زمینۀ صادرات از افغانستان را نیز فراهم می‌کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG