لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

رئیس جمهور فرانسه رهبران جهان را در برابر نشنلیزم هشُدار داد


رهبران ده‌ها کشور جهان به میزبانی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیروز در پاریس گردهم آمده و در مراسمی شرکت کردند که به مناسبت صدمین سالگرد ختم جنگ اول جهانی دایر شده بود.

رئیس جمهور مکرون با استفاده از مراسم عاطفی دیروز به مناسبت صدمین سالگرد ختم جنگ اول جهانی رهبران جهان را در برابر نشنلیزم هشُدار داد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، انگلا مرکل صدراعظم جرمنی و رهبران، صدراعظمان و نماینده‌گان خاندان‌های شاهی چندین کشور جهان مکرون را در یادبود از لحظۀ همراهی کردند که در آن صد سال پیش در یازدهم نوامبر سلاح‌های عساکر درگیر بعد از چهار سال جنگ ویرانگر خاموش شد.

این رهبران در زیر باران شدید به سوی منار پیروزی در پاریس پیاده رفته و در آن‌جا در مزار سپاهی گمنام ادای احترام کردند.

رئیس جمهور ترمپ و پوتین در دو کاروان جداگانه اندکی ناوقت رسیدند.

مکرون در سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای خود در کنار مقبرۀ سپاهی گمنام از وحشتی یاد کرد که صد سال پیش در اروپا جریان داشت و نشنلیزم را که آتش این جنگ را دامن زده بود، محکوم کرد.

وی نشنلیزم را خیانتی به ارزش‌های اخلاقی خواند.

امانوئل مکرون

او افزود:

"وطن پرستی کاملاً متضاد خودخواهی مردمی است که تنها خواهان منافع خود است یعنی نشنلیزم. نشنیلزم خیانتی است به وطندوستی. با گفتن این‌که منافع ما اولویت دارد و از دیگران نه، شما آنچه را از بین می‌برید که یک ملت آن‌را عزیز می‌داند، آنچه را که به یک ملت حیات می‌دهد و یک ملت را بزرگ می‌سازد و آنچه برای یک ملت مهم است، یعنی ارزش‌های اخلاقی."

مکرون در سخنرانی‌اش تند، رک و راست بود.

  • دونالد ترمپ

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که خود را نشنلیست خوانده است و پالیسی به گفته خودش امریکا نخست را به پیش می‌برد در چند متری مکرون نشسته، گوش می‌کرد.

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین
  • ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که آخرین مهمان بود و با کاروان موترهایش به محل رسید، احوال‌پرسی کوتاه با ترمپ داشت.

در این مراسم ۹۰ دقیقه‌ای اطفال نامه‌های از سربازان دوران جنگ اول جهانی را که به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی نوشته شده بود، به خوانش گرفتند.

قابل ذکر است که در جنگ اول جهانی ۳۷ میلیون تن کشته و زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG