لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

شماری از باشنده‌گان غزنی، ارزگان و دایکندی در کابل دست به تظاهرات زدند


شماری از باشنده‌گان غزنی، ارزگان و دایکندی از بهر آنچه افزایش ناامنی‌ها در این ولایات می‌خوانند در کابل دست به تظاهرات زدند.

این معترضان می‌گویند، از چند روز بدین‌سو نبردها در ولسوالی‌های خاص ارزگان ولایت ارزگان، مالستان و جاغوری غزنی شدت گرفته است.

شمار این تظاهر کننده‌گان که حدوداً به ۲۰۰ تن می‌رسید، حوالی ساعت ۱۰ شب گذشته تظاهرات‌شان را در مقابل ارگ ریاست جمهوری از چهارراهی پشتونستان آغاز کردند.

این معترضان از حکومت می‌خواهند تا امنیت را در ولایات و مناطق آنان تأمین کند.

علی رضا یکی از معترضان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"رسیده‌گی به بی‌جا شده‌گان که به علت جنگ خانه‌های شان‌را ترک کرده اند و زخمی‌ها، آغاز عملیات بی‌درنگ، شکستن محاصره مالستان، جاغوری و خاص ارزگان، جابه‌جایی کندک‌ها در این ولسوالی‌ها و تأمین امنیت راه‌های مواصلاتی این ولسوالی‌ها خواست‌های ما است و باید به آن‌ها رسیده‌گی شود."

این تظاهرات پس از آن صورت می‌گیرد که به‌گفته نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه در روزهای پسین جنگ در ولسوالی‌های خاص ارزگان، مالستان و جاغوری ادامه دارد و ده تن از نیرو های کماندو در جنگ ولسوالی جاغوری تا کنون جان باخته‌اند.

یک روز پیش از این، حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفت، از بهر نا امنی‌های اخیر در غزنی تدابیر گرفته شده و نیروهای امنیتی به زودی عملیات نظامی را بر ضد مخالفان در آن به راه می‌اندازند.

برای تأمین امنیت این تظاهرات روز دوشنبه در کابل، تدابیر شدید امنیتی گرفته شده بود، اما از سوی دیگر، بندش راه‌ها و جاده‌ها با واکنش شماری از باشنده‌گان روبه‌رو شد و حتی در آن ساحۀ که تظاهرات برپا شده بود، کارمندان شماری از نهادهای دولتی نتوانستند به وظایف‌شان حاضر شوند.

شماری از تظاهر کننده‌گان می‌گویند، پس از آن که رئیس جمهور غنی با آنان از طریق تیلیفون صحبت کرد، به تظاهرات‌شان پایان دادند.

در نشست عمومی روز دوشنبۀ ولسی جرگه نیز نا امنی‌های ولایات غزنی، ارزگان و شماری از ولسوالی‌ها در کشور بخشِ از بحث‌های این جرگه بود.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه فیصله کرد که به روز چهارشنبه در بارۀ نا امنی‌های این ولسوالی‌ها نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار کنند.

عبدالرؤف ابراهیمی
عبدالرؤف ابراهیمی

آقای ابراهیمی افزود:

"روز چهارشنبه در پیوند به خاص ارزگان، مالستان و جاغوری و امنیت ولایت کندز نشست فوق‌العاده‌ای برگزار می‌کنیم و مقام‌های امنیتی را فرا می‌خوانیم."

از سوی دیگر شریف یفتلی لوی درستیز وزارت دفاع در یک نشست خبری گفت که برای شکست دشمن نیروهای امنیتی را به ولسوالی‌های مالستان و جاغوری فرستاده اند.

در این میان در اعلامیۀ دفتر معاون دوم ریاست جمهوری آمده است که بربنیاد آمادگی‌های طرح‌ریزی شده، در ۲۴ ساعت گذشته اوضاع ولسوالی‌های مالستان، جاغوری و خاص ارزگان زیر کنترول نیروهای امنیتی در خواهد آمد.

گزارش: نظیفه مخبوبی

XS
SM
MD
LG