لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

در یک اجلاس چهارجانبه در ابوظبی روی روند صلح افغانستان بحث شد


نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا، افغانستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در هفته جاری در ابوظبی با هم ملاقات کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌های امارات متحده عربی، در این نشست روی تأمین صلح و تحکیم ثبات در افغانستان صحبت شده‌است.

اشتراک کننده‌گان این نشست توافق کرده‌اند تا صلح فراگیر و به خواست مردم افغانستان، باید در این کشور تأمین شود.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا در مورد صلح افغانستان نیز از نتیجۀ این نشست ستایش کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد روز شنبه هفته جاری به کابل رفت و در آنجا با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و نماینده‌گان شورای عالی صلح افغانستان ملاقات کرد.

در یک اعلامیۀ سفارت امریکا در کابل از قول زلمی خلیل‌زاد گفته شده‌است که حکومت امریکا از این‌که افغان‌ها بین خودشان گفتگو کنند، حمایت می‌کند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز تأکید می‌کند که طالبان باید با نماینده‌گان حکومت افغانستان گفتگو کنند، تا مشکلات موجود حل شود.

اما طالبان که جمعه گذشته در یک نشست صلح در مورد افغانستان در مسکو اشتراک کردند، تأکید می‌کنند که در حال حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان آماده نیستند، ولی حاضر اند با امریکایی‌ها مذاکره کنند.

اکرم خپلواک که در هفته گذشته از ریاست دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان استعفا کرد به رادیو آزادی گفت، امکانات تأمین صلح در افغانستان بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته است و احتمال دارد که طالبان در کابل مذاکرات را انجام دهند.

اکرم خپلواک گفت:

"دیدارهای اخیر طالبان با امریکا و هیئت‌های امریکایی، همچنان بحث‌ها در مورد این‌که برای مذاکرات چگونه آماده شویم صورت گرفته‌است. من مطمئن هستم که فضا فوق‌العاده مساعد است و آماده‌گی برای ختم جنگ از سوی همه جوانب وجود دارد. من تا حد زیاد اطمینان دارم، اگر طرحی را که بالای آن کار کرده‌ایم عملی شود، احتمال زیاد دارد که این مذاکرات در کابل صورت بگیرد."

یک هیئت دیپلوماتان امریکایی به رهبری الیس ولز معاون وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در ماه جولای با نماینده‌گان طالبان در قطر دیدار کرد.

در ماه گذشته زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا در مورد صلح افغانستان نیز در قطر با نماینده‌گان طالبان گفتگو کرد.

گفته می‌شود که زلمی خلیل‌زاد این بار نیز به قطر خواهد رفت تا با مقامات طالبان دیدار کند و هیئت امریکایی به رهبری وی الی سه‌شنبه آینده در این منطقه خواهد بود و به پاکستان نیز سفر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG