لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

شورای صلح: امیدواریم سفر دوم زلمی خلیل‌زاد منجر به آغاز گفتگوهای صلح شود


انتظار و امیدواری‌ها به نتایج آغاز دومین دور سفر زلمی خلیل‌زاد در یک ماه گذشته به افغانستان، پاکستان، قطر و شماری دیگر از کشورهای منطقه، بیشتر شده‌است.

محمد اسماعیل قاسمیار عضو شورای اجرایی و مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، پس از سفرها و نشست‌های حاشیه‌‌یی حالا زمان آن رسیده‌است تا از عمومیات گذشته و گام‌های عملی برای آغاز گفتگوهای صلح برداشته شوند.

آقای قاسمیار در پیوند به این‌که آغاز دومین دور سفرهای خلیل‌زاد چه پیمانه اهمیت دارد به رادیو آزادی می‌گوید،این کار علاقمندی برای انجام گفتگوهای صلح را نشان می‌دهد و باید جزئیات تلاش‌ها در پیوند به این روند نهایی گردد.

محمد اسماعیل قاسمیار
محمد اسماعیل قاسمیار

وی گفت:

"این بار که داکتر خلیل‌زاد بار دیگر مأموریت‌اش را در این راستا آغاز کرده، انتظار ما این است که این بار گام‌های عملی در پیوند به تحقق صلح برداشته شود، از گفتگوهای عمومی بگذریم و به موضوع اصلی باید اتکا کنیم که آن آغاز گفتگوهای صلح است."

آقای قاسمیار می‌گوید، پس از نخستین سفر زلمی خلیل‌زاد روند حرکت‌ها در پیوند به صلح محسوس است و نقش کشورها در پیوند به این روند مشخص شده‌است.

امیدواری‌ها به آغاز گفتگوهای صلح بار دیگر پس از آن مطرح می‌گردد که وزارت خارجه امریکا شام گذشته در اعلامیه‌یی گفته‌است، زلمی خلیل‌زاد تا ده روز دیگر با مقام‌های حکومت افغانستان و نمایندگان طرف‌های دخیل در پروسه صلح دیدارهای خواهد داشت تا راه برای پیشرفت گفتگوهای صلح به رهبری افغانستان هموار گردد.

وزارت خارجه امریکا هم‌چنان در این اعلامیه نگاشته‌است، خلیل‌زاد امیدوار شده که حکومت افغانستان و طالبان در پیوند به گزینش هیئت با صلاحیت‌شان از بهر گفتگوهای صلح، گام‌های منظمِ برداشته‌اند.

زلمی خلیل‌زاد پس از گزینش به حیث نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، سفر هایش را در نیمه‌های ماه میزان سال روان به افغانستان، پاکستان، امارات متحدۀ عربی، عربستان سعودی و قطر آغاز کرد.

در جریان این سفرها آقای خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در قطر نیز دیدار و گفتگوهایی داشته است و اما جزئیات این دیدارها با رسانه‌ها در میان گذاشته نشد.

با این همه، قرار است زلمی خلیل‌زاد مانند سفر نخستین اش،این بار نیز پس از کابل، به اسلام آباد،دوحه و ابوظبی سفر های داشته باشد.

با این وصف، در کنار شورای عالی صلح، شماری از اعضای ولسی جرگه نیز امیدوار اند که این تلاش‌ها در راستای صلح نتیجه بخش باشد.

زمرک پادخوابی رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل این جرگه می‌گوید تلاش‌ها در پیوند به گفتگوهای صلح افغانستان باید منسجم گردد.

وی گفت:

"وقت بسیارِ را در این مدت به هدر داده‌ایم، به رئیس جمهور صدا می‌زنیم که این بار به آدرس اصلی صلح اتکا کند؛ اما این نشست‌ها که گاه در مسکو، گاه در امریکا و یا افغانستان برگزار می‌گردد، ما را به هدف‌های اصلی نمی‌رساند."

آقای پادخوابی می‌گوید، سفرهای مقام‌های امریکایی علاقه‌مندی این کشور را به تحقق صلح افغانستان نشان می‌دهد؛ اما حکومت افغانستان باید این توانایی را داشته باشد که تلاش‌های همزمانِ واشنگتن و مسکو را در پیوند به آغاز گفتگوهای صلح با طالبان، در یک چارچوب تنظیم کرده و از فرصت‌های بمیان آمده بهره ببرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG