لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

مشرانو جرگه: جمع آوری نظریات اقشار مختلف در باره پروسۀ صلح یک گام مهم است


هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که جمع آوری نظریات اقشار مختلف در باره پروسه صلح یک گام مثبت و مهم است.

همزمان با افزایش و گسترش تلاش‌های صلح در افغانستان هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که همه اقشار جامعه باید با قوت از این پروسه پشتیبانی کنند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه می‌گوید که دیدگاه‌ها در سطح منطقه و جهان برای تامین صلح در افغانستان با هم نزدیک شده و افغان‌ها باید از این فرصت استفاده کنند.

آقای صدیقی با اشاره به مشوره‌ها از سوی رئیس جمهور با اقشار مختلف در باره صلح به رادیو آزادی گفت که این یک اقدام نیک است و سبب حمایت بیشتر از این پروسه می‌شود.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

او افزود:

"این اقدام به‌خاطر می‌تواند بسیار موثر واقع شود که بعداً هیچکس گفته نمیتواند که در موضوع صلح دخیل نبودیم و یا هم با ما مشوره صورت نگرفت، یعنی هرکس احساس مسئولیت میکند و می‌تواند خوب کار کند و ذهنیت‌ها را آماده بسازد، بالآخره همه احزاب و جامعه مدنی نیز دراین قضیه دخیل می باشند."

این سخنان در حالی بیان میشود که رئیس جمهور غنی از چند روز بدینسو به هدف ایجاد بورد مشترک مشورتی صلح مشوره‌ها را با چهره های تاثیر گذار سیاسی، نماینده های ولایات، احزاب، جامعه مدنی و زنان آغاز کرده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که سعی میشود تا همه افغان از پیشرفت‌ها در باره صلح آگاه باشند و دیدگاه های شان را در این باره مطرح کنند.

وی گفته است که تا یک هفته دیگر بورد مشترک مشورتی صلح به میان خواهد آمد.

تلاش‌ها برای تامین صلح در این کشور در سطح منطقه و جهان نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته و از سفرهای پی هم زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان میتوان در این زمینه یاد آوری کرد.

آقای خلیل‌زاد مرحله دوم سفرهایش به کشورهای منطقه را آغاز کرده و در این جریان در هفته گذشته نشستی با نماینده‌های افغانستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر در ابوظبی برگزار شد.

در این حال عبدالطیف نظری آگاه روابط بین الملل می‌گوید که مشوره ها در رابطه به صلح می‌تواند این روند را به موفقیت پایدار برساند.

او افزود:

"جمع آوری دیدگاه های مردم افغانستان و تمام اقشار به نظر من یک گام مثبت است چون دیدگاه های حلقات مختلف باید مورد دقت و مورد نظر قرار بگیرد تا ما با یک سند استراتژیک جامع وارد فرایند صلح شویم در غیر آن فکر میکنم که ما نخواهیم توانست به یک صلح عادلانه و مثبت دست یابیم."

نشست مسکو در باره صلح افغانستان نیز در نهم ماه جاری میلادی برگزار گردید، در این نشست برعلاوه نماینده های چند کشور، هیئت های از شورای عالی صلح و طالبان نیز اشتراک کردند.

حالا شماری از تحلیلگران با اشاره به رقابت های برخی از کشورهای منطقه و جهان میگویند که حکومت افغانستان باید سعی کند تا تلاش های جاری صلح قربانی این رقابت ها نگردد و امیدواری افغان ها به نا امیدی مبدل نشود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG