لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

خانواده افسر کشته شده پاکستان خواهان تحقیقات جهانی در مورد قتل وی شد


طاهر خان داور افسر پولیس پاکستان که بطور مرموز به قتل رسید.
طاهر خان داور افسر پولیس پاکستان که بطور مرموز به قتل رسید.

خانواده طاهر خان داور افسر پولیس کشته شده پاکستان و رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها خواهان تحقیقات جهانی در رابطه با کشته شدن این افسر بلند رتبه پولیس پاکستان شده‌اند.

اعضای خانواده طاهر خان داور افسر پولیس کشته شده پاکستان و جنبش تحفظ پشتون‌ها گفته‌اند تحقیقات حکومت پاکستان در باره مفقود و کشته شدن طاهرخان قابل قبول نیست.

طاهرخان داور مسئول پولیس محلی اطراف پشاور بود که ۱۶ روز قبل ناپدید شد و جسد‌اش بعد از ۱۶ روز در منطقه مومند دره افغانستان در ۱۰۰ متری یک پوسته سرحدی پاکستان بدست آمد و افغان‌ها جسد وی را به خانواده‌اش تسلیم کردند.

رهبران جنبش تحفظ پشتون‌ها می‌گویند که در این کار شاید حکومت پاکستان دست داشته باشد.

منظور احمد پشتین رهبر این جنبش در این مورد گفت:

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها

"به اندازه قضیه شهید طاهر داوړ در هیچ قضیه دیگر به این اندازه سؤال وجود ندارد. ۱۶ روز او مفقود بود، شما همه مقام افسر بلند رتبه پولیس اس پی را می‌شناسید. آیا در این ۱۶ روز در مطبوعات پاکستان، از سوی کدام وزارت آن‌ها یا از سوی کدام اداره آن‌ها در این مورد چیزی گفته شد."

اما حکومت پاکستان می‌گوید در این مورد بی‌توجه نیستند و خاموشی اختیار نکرده‌اند، ولی می‌خواهند که در این رابطه منطقی گام بردارند.

شهریار افریدی وزیر دولت پاکستان در امور داخلیگفت که عاملین قتل طاهرخان بی‌چون و چرا مجازات خواهند شد.

او افزود:

"برای ما جای تعجب است که جسد افسر پولیس ما در افغانستان پیدا شده. این تحقیقاتی است که برادرش و ما با هم انجام می‌دهیم . این یک موضوع بسیار حساس است و اگر منطقی انجام نشود و از صحبت کردن در مورد آن خودداری نشود سؤال‌های دیگری به میان می‌آیند."

وزیر دولت پاکستان در یک کنفرانس خبری در پشاور بر رفتار مقامات افغان در آنسوی سرحد انتقاد کرد زیرا مقامات ولایت ننگرهار جسد طاهرخان را به مقامات رسمی پاکستان تسلیم ندادند و بر عکس سران قومی جسد او را به نزدیکانش تسلیم کردند.

حیات الله حیات والی ننگرهار می‌گوید که طاهرخان در خاک افغانستان کشته نشده و کشته شدن وی را محکوم می‌کند.

طاهرخان داور در ۲۷ اکتوبر در اسلام آباد مفقود شد و جسد وی در ۱۴ نومبر در مربوطات ولایت ننگرهار افغانستان پیدا شد.

پشتون‌ها از جمله جنبش تحفظ پشتون‌ها تحت رهبری منظور پشتین در چندین شهر خیبرپختونخواه دست به تظاهرات زده و حکومت پاکستان را به سهل انگاری در قتل طاهرخان متهم می‌سازند و خواهان عدالت هستند.

این صدای عدالت خواهی برای طاهرخان در یک زمانی بلند شده‌است که شب گذشته ایاز خان محسود یک مقام دیگر پشتون که معاون اداره انکشاف اسلام آباد است و از وزیرستان جنوبی می‌باشد، ناپدید شده‌است.

XS
SM
MD
LG