لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

مسیر: ممکن روند صلح از سوی یک تیم کوچک در ارگ به پیش برده شود


روزنامه های چاپ امروز کابل مطالب و مقاله‌های شان‌را روی گفتگوهای صلح و جزئیات نشست اخیر زلمی خلیل‌زاد و طالبان مسلح نوشته اند.

  • ویسا​

روزنامه غیر دولتی ویسا به نقل از یک منبع از دیدار سه روزه میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان پرده برداشته است.

روزنامه نوشته است که در این نشست سه روزه در کنار حکومت موقت در افغانستان روی برخی از مسایل مهم دیگر نیز بحث شده‌است.

در کنار حکومت موقت در افغانستان روی برخی از مسایل مهم دیگر نیز بحث شده‌است

در ادامه مطلب آمده‌است که هر چند جزئیات کامل این نشست واضح نشده‌است اما به نقل از یک منبع نوشته شده‌است که آقای خلیل‌زاد نام هشت تن برای هیئت رهبری حکومت مؤقت، که در آن نام های مسئولان حکومت افغانستان و مقامات پیشین طالبان شامل می‌باشد را با نماینده‌گان طالبان شریک کرده‌است.

به گفته نویسنده مطلب، زلمی خلیل‌زاد از این نشست سه روزه خوش است و نماینده‌گان طالبان نیز خوشبینی محتاطانه نشان داده‌اند.

نویسنده مطلب به نقل از حاجی دین محمد معاون شورای عالی صلح نوشته است که گفته است در نشست میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌گان طالبان ممکن روی تقسیم اوقات خروج نیرو های خارجی از افغانستان نیز بحث شده باشد.

در مطلب به نقل از حاجی دین محمد همچنان گفته شده است که به زودی به هدف آغاز گفتگوهای صلح شمار از زندانیان طالب آزاد خواهند شد.

  • مسیر

روزنامه غیر دولتی مسیر در یک مطلب خود از لغو شدن شورای عالی صلح خبر داده و نوشته است که ممکن پس از این روند صلح از سوی تیم کوچک در ارگ به پیش برده شود.

در ادامه مطلب آمده است که رئیس جمهور کشور به همین خاطر از چند روز به این طرف ملاقات با چهره های سیاسی کشور را آغاز کرده است.

هرچند روزنامه از منبع نام نبرده است اما نوشته است که به شمول گلبدین حکمتیار شماری از رهبران از این طرح حمایت کرده و به شمول عطامحمد نور برخی هم با آن مخالفت نشان داده اند.

نویسنده مطلب نوشته است که چند روز قبل حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح افغانستان نیز گفته بود که پروسه صلح از دست آنها بیرون شده است و در نشست ژنیو که در مورد صلح بحث میگردد نیز از آنها دعوت نشده است.

  • آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در سرمقاله اش پرسیده است که آیا امریکا کشور را به طالبان میدهد؟

به اساس معلومات سرمقاله نویس هفته گذشته شورای عالی صلح اعلام کرد که افغانستان در گفتگوهای صلح به حاشیه رانده شده است، چیزی را که امریکا و طالبان بخواهند همان را انجام میدهند.

به باور سرمقاله نویس هرگاه این حق از حکومت افغانستان گرفته شود، امریکا در معامله دو جانبه کشور را به طالبان واگذار کرده و دست آورده های مردم و نظام سازی به سوی بربادی میرود.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد نوشته است که ایالات متحده امریکا برای صلح روی موقف بین الافغانی تلاش میکند.

در سرمقاله این روزنامه آمده است که زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به حکومت افغانستان اطمینان داده است که در گفتگو با طالبان این حکومت را به حاشیه قرار نمیدهد.

در ادامه سرمقاله آمده است که آقای خلیل‌زاد در قطر و ابوظبی با نماینده‌گان طالبان و در عربستان سعودی و امارات متحده عربی با مقامات آن کشورها دیدار کرده و در مورد گفتگوهای صلح با آنها گفتگو کرده است.

به گفته سرمقاله نویس در ملاقات میان خلیل‌زاد و نماینده‌گان طالبان آقای خلیل‌زاد به نماینده‌گان طالب گفته است که دیگر به اشاره و خواست استخبارات منطقه در افغانستان جنگ نکنند و همراه با حکومت افغانستان به میز گفتگو حاضر شوند.

به گفته نویسنده مطلب قرار است که وی نتایج گفتگوهای خود را با حکومت افغانستان نیز شریک سازد.

XS
SM
MD
LG