لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

شورای عالی صلح می‌گوید که پروسه صلح از دست این شورا خارج شده‌است


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که پروسۀ صلح از دست این شورا خارج شده‌است.

پس از نشست مسکو و سفر زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور صلح افغانستان به کابل حالا نگرانی‌های در پیوند به صلح از سوی مقام‌های افغان مطرح می‌شود.

حبیبه سرابی معاون شورا عالی صلح روز پنجشنبه «۲۴ عقرب ۱۳۹۷» در یک نشستی که از سوی انستتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار شده بود، گفت که پروسه صلح از دست این شورا خارج شده‌است.

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی

او افزود:

"فعلاً پروسۀ صلح از دست شورای عالی صلح بیرون است و حتی در کنفرانس ژنیو هم با وجودیکه بحث صلح مطرح می‌شود، اما هیچ یک عضو این شورا دعوت نشده‌است."

در حالی زمزمه‌های بر بیرون شدن پروسه صلح از دست شورای صلح به گوش می‌رسد که جمعه هفته گذشته نشست مسکو در روسیه برگزار شد.

طالبان در آن نشست گفتند که در حال حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان آماده نیستند، ولی حاضر اند با امریکایی‌ها مذاکره کنند.

همچنان نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا، افغانستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در هفته جاری در ابوظبی با هم ملاقات کردند.

همزمان با آن زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور صلح افغانستان برای دومین بار به افغانستان و کشور های منطقه سفر کرد.

گفته می‌شود که زلمی خلیل‌زاد این بار نیز به قطر خواهد رفت تا با مقامات طالبان دیدار کند و هیئت امریکایی به رهبری وی الی سه‌شنبه آینده در این منطقه خواهد بود و به پاکستان نیز سفر خواهد کرد.

در ماه گذشته آقای خلیل‌زاد نیز در قطر با نماینده‌گان طالبان گفتگو کرد.

پیش از این یک هیئت دیپلوماتان امریکایی به رهبری الیس ولز معاون وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در ماه جولای با نماینده‌گان طالبان در قطر دیدار کرد.

از سوی دیگر عزیز الله دین محمد معاون دیگر شورای عالی صلح روز چهارشنبه موجودیت حزب اسلامی صلح و ترقی افغانستان را اعلان کرد.

وی نیز به‌خاطر تأمین صلح در کشور این حزب را ایجاد کرده‌است.

عزیز الله دین محمد
عزیز الله دین محمد

او افزود:

"این جنگ را چگونه مهار کنیم، چگونه قناعت مردم را فراهم نماییم و با قناعت دادن آن‌ها برای صلح و امنیت کار نماییم، حزب اسلامی صلح و ترقی افغانستان آخرین تلاش‌اش را برای تأمین صلح در کشور به خرچ خواهد داد."

از سوی هم سید اکبر اغا رئیس شورای نجات افغانستان و یک مقام در دورۀ طالبان در نشستی روز پنجشنبه گفت که باید گفتگو های صلح میان افغان‌ها صورت گیرد.

وی افزود که رهایی زندانیان طالبان می‌تواند زمینه‌ساز برای آغاز مذاکرات صلح میان گروه طالبان و حکومت افغانستان شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG