لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

دقیق: رفتن دختران به مکاتب در ولسوالی سانچارک سرپل از سوی طالبان ممنوع اعلان شد


در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل رفتن دختران به مکتب از سوی طالبان مسلح ممنوع اعلان شده‌است.

مقام‌های ولسوالی سانچارک ولایت سرپل می گویند که از یک ماه به این سو طالبان مانع رفتن دختران به مکتب گردیده ‌اند.

طالبان به مردم هشدار دادند که بعد از این دختران شان را به مکتب نفرستند.

نقیب الله دقیق ولسوال سانچارک روز یکشنبه «۲۷ عقرب ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت طالبان به مردم هشدار دادند که بعد از این دختران شان را به مکتب نفرستند.

قرار اظهارات آقای دقیق مسئولان محلی هشدار طالبان در خصوص حمله بالای مکاتب دخترانه را دریافتند و به همین دلیل ۱۳ باب مکاتب دخترانه و پسرانه را در شش قریه ولسوالی سانچارک مسدود ساختند.

Taliban
Taliban

وی در این مورد افزود:

"بیشترازیک ماه می‌شود که شش قریه ما بدست طالبان است، طالب ها اعلان کردند و فرمان دادند که هیچ‌کس بعد از این دختران شان را به مکتب روان نکنند. برعلاوه در اینجا نقض حقوق بشری است حتی زنان را هم گفتند که دیگر بدون محرم از خانه بیرون نشوند و برای مردها هم ریش گذاشتند و هر کسی که ریش خود را بتراشد مورد پیگرد قانون آن‌ها قرار می‌گیرد."

هرچند سخنگویان طالبان گفته اند که آنها مکاتب و شاگردان را تهدید نمی کنند اما در ولسوالی سانچارک رفتن دختران و پسران به مکاتب ممنوع اعلان شده است.

در همین حال عبدالغفور سرپلی رئیس معارف سرپل مسدود شدن مکاتب را در این ولسوالی رد نموده می گوید:

"گزارشی که از طریق آمریت معارف سانچاک برای ما مواصلت ورزیده گفته شده است که مکاتب بسته نشده صرف طالبان مانع رفتن دوره لیسه طبقه اناث به مکتب شده اند. چون دختران تا صنف شش اجازه دارند به مکتب بروند آنهم با وساطت بزرگان و محاسن سفیدان."

گزارش ها از بسته شدن ۱۳ باب مکتب در شش قریه و مانع رفتن دختران به مکتب در ولسوالی سانچارک در حالی مطرح میشود که بگفته مسئولان محلی با مسدود شدن این مکاتب بیشتراز ۳ هزار شاگرد مکتب در شش قریه ولسوالی سانچارک سرپل از درس و تعلیم محروم مانده اند.

طالبان مسلح تاکنون در مورد این ادعا مسئولان محلی در سرپل چیزی نگفته اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG