لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

وزارت داخله:‌ عامل اصلی قتل رئیس شورای علمای شهر کابل دستگیر شده‌است


مولوی عبدالبصیر حقانی
مولوی عبدالبصیر حقانی

وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، تحقیقات در مورد قتل مولوی عبدالبصیر حقانی رئیس شورای علمای شهر کابل، آغاز شده‌است.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت شام دیروز شنبه ۳ قوس ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت، عامل اصلی قتل مولوی حقانی دستگیر شده و موضوع تحت بررسی قرار دارد.

​وی گفت:

"تیم پولیس بعد از ۴۰ دقیقه عامل اصلی ترور جناب مولوی صاحب را شناسایی و بازداشت کرد. تحقیقات آغاز شده تا ما ببینیم در عقب این حمله دست دیگر گروه‌های تروریستی نیز دخیل است و یا این موضوع جنبه دیگر هم دارد."

سخنگوی وزارت داخله افغانستان هم‌چنان گفت، اگر ثابت شود که شماری از علمای دینی کشور به تهدید و خطرات روبرو بوده و مورد هدف عمدی مخالفین قرار دارند، اقدام لازم صورت می‌گیرد.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

نحیب دانش افزود:

"در بعضی مساجد و اماکن که تهدیدها متوجه آن‌ها بود، ما به درخواست مردم و عدۀ از علما تدابیر خاص را اتخاذ کردیم. اما به شکل انفرادی هم در صورت تقاضای آن‌ها، ما آماده هستیم همکاری کنیم."

مولوی عبدالبصیر حقانی دیروز در منطقه دهن باغ چهل ستون شهر کابل مورد تیر اندازی قرار گرفته، کشته شد.

رئیس جمهور افغانستان ترور مولوی عبدالبصیر حقانی را محکوم کرد و در این مورد در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری نوشته شده که تروریستان با حمله بر علمای دینی، قاری‌های قرآن شریف و هدف گرفتن محافل مذهبی نشان می‌دهند که عملاً در برابر مبلغین دینی و ارزش‌های اسلامی، مبارزه کرده و می‌جنگند.

اعلامیه ریاست جمهوری از رئیس جمهور اشرف غنی نقل کرده که می‌گوید، چنین حملات اراده علمای دینی را در برابر رسیدن به صلح، ضعیف نمی‌کند.

سه روز پیش از حمله بر رئیس شورای علمای کابل، نشست مذهبی به اشتراک علمای دینی، ملا امامان مساجد و طالبان مدارس دینی، در هوتل قصر اورانوس شهر کابل مورد حمله انتحاری قرار گرفت.

در نتیجه حمله انتحاری در این نشست مذهبی که در۲۰ نومبر به مناسبت روز مولود حضرت محمد (ص) برگزار شده بود، ۵۵ تن کشته و ۹۴ تن دیگر زخم برداشتند.

مسئولیت حمله بر این مراسم مذهبی را تاکنون کسی و یا گروهی به عهده نگرفته‌است.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان در مورد عاملان حمله بر رئیس شورای علمای دینی شهر کابل جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

XS
SM
MD
LG