لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

نگرانی برخی وکلای ولسی جرگه در مورد قتل‌های هدفمند!


همزمان با ترور رئیس شورای علمای شهر کابل کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که گروپ‌های مختلف در این کشور فعالیت دارند که حکومت باید آنانرا از نظر دور نساخته و در شناسایی آنان کوشا باشد.

عبدالحی آخندزاده معاون این کمیسیون روز یک‌شنبه ۴ قوس ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی با نگرانی از ترور غیر نظامیان در کابل گفت که نیاز است تا ارگان‌های کشفی و استخباراتی تقویت شده و مجرمین قبل از انجام جرم بازداشت شوند.

وی افزود:

"این واقعاً قابل تشویش است و حملاتی که علیه مردم عام صورت می‌گیرد به نظر من این‌جا گروپ‌های زیاد تروریستی وجود دارد که که به نام طالبان فعالیت می‌کنند اما طالب نیستند اما حکومت و استخبارات ما باید در زمینه کمی تقویت شود تا زمانی‌که گروپ‌های تروریستی تشخیص نشده و اهداف‌شان مشخص نگردیده‌است به نظر من جلوگیری از چنین واقعات برای حکومت کار دشوار خواهد بود."

آقای آخندزاده افزود که در گذشته هدف مخالفین مسلح واضح بود اما به گفته وی در این اواخر وضعیت تغییر کرده و هیچ گروهی از تهدیدات امنیتی در امان نیستند.

این نگران پس از آن صورت می‌گیرد که مولوی عبدالبصیر حقانی رئیس شورای علمای کابل روز گذشته در مربوطات ناحیه هفتم شهر کابل ترور شد.

قبل از آن نیز به شمول ترور زلمی وردک آگاه مسایل امنیتی و حمله بر برخی از اعضای جامعه مدنی چندین واقعات ترور در شهر کابل گزارش شده‌اند.

اما مسئولان قوماندانی امنیه کابل می‌گویند که آنان برنامه‌های وسیع را جهت جلوگیری از ترورها و دیگر جرایم جنایی روی دست دارند.

بصیر مجاهد سخنگوی این قوماندانی به رادیو آزادی گفت که در مقایسه با گذشته سطح جرایم کاهش یافته و مسئولین امنیتی کابل تلاش دارند تا ۳۰ پوسته را در اطراف کابل به هدف محار کردن قضایای بزرگ تروریستی جدیداً ایجاد نمایند.

بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل
بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل

وی می‌گوید:

"در کل برنامۀ که روی دست است به خاطر محار کردن قضایایی بزرگ تروریستی ما از اطراف کابل یک ارزیابی جدی داشتیم توسط یک کمیسیون مختلط و ساحاتی‌که در آن از سال‌ها پوسته‌های تلاشی وجود نداشته بررسی شده و در کل ۳۰ پوسته امنیتی تازه ایجاد شده که ۱۰ پوسته مربوط اردوی ملی و ۲۰ پوسته از جانب پولیس هم ایجاد شده و فعلاً در ساخت و ساز است برای جلوگیری از جرایم."

آقای مجاهد افزود که به شمول قاتل مولوی حقانی؛ در ۲۰ روز گذشته نیروهای پولیس کابل ۱۲۳ مظنون را به اتهام قضایایی مختلف بازداشت کرده‌اند.

شماری از فعالان مدنی باور دارند که اگر نهادهای امنیتی و استخباراتی برای تأمین امنیت جان باشندگان بخصوص چهره‌های مطرح دست به کار نشوند، چنین حمله‌های هدفمند بخصوص در برابر عالمان دین چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی و خبرنگاران، ادامه خواهد یافت.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG