لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

دونالد ترمپ ملاقات پلان شده با همتای روسی‌اش را فسخ می‌کند


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌گوید که تصمیم گرفته‌است تا ملاقات برنامه ریزی شده‌اش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را لغو کند.

آقای ترمپ در واکنش به آنچه دستگیری کشتی‌ها و دریانوردان اوکراینی از سوی روسیه خوانده می‌شود، این تصمیم را اتخاذ کرده‌است.

قرار بود دونالد ترمپ با ولادیمیر پوتین در جریان اجلاس آینده سران گروه ۲۰ در ارجنتاین ملاقات کند.

رئیس جمهور ترمپ به روز پنج‌شنبه ۲۹ نومبر در تویتر نوشت که با در نظرداشت این واقعیت که کشتی‌ها و دریانوردان از جانب روسیه به اوکراین بازگردانده نشده‌اند، تصمیم گرفته‌است که دیدار برنامه ریزی شده‌اش در ارجنتاین با رئیس جمهور پوتین را لغو کند.

دونالد ترمپ پس از آن‌که برای اشتراک در اجلاس سران گروه ۲۰ رهسپار ارجنتاین شد در تویتر هم‌چنان نوشت که به محض حل این وضعیت، منتظر یک دیدار دیگر خواهد بود.

در همین حال دیمتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به رسانه‌های این کشور گفت که کرملین تا اکنون اطلاعات رسمی را در رابطه به لغو دیدار پوتین و ترمپ دریافت نکرده‌است.

قوای روسیه اوایل این هفته بالای کشتی‌های اوکراینی در بحیره سیاه در نزدیک سواحل کریمیا آتش گشودند، کشتی‌ها و ۲۴ دریا نورد را بازداشت کردند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیرۀ کریمیا را به خاک خود ملحق کرد.

این دریانوردان به اتهام ورود غیر قانونی به آب‌های کریمیا بازداشت شده‌اند.

اوکراین به دنبال این وضعیت، حکومت نظامی را در بخش‌های از این کشور نافذ ساخت.

پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین از ناتو خواسته‌است که برای حفاظت از اوکراین، کشتی‌های جنگی خود را به بحیره ازوف بفرستد.

پروشنکو در مصاحبهبا روزنامه بیلد جرمنی که دیروز نشر شد ابراز امیدواری کرده که کشورهای اروپایی گام‌های عملی به شمول افزایش تعزیرات بر مسکو بردارند.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی که به روز پنج‌شنبه در نشست اقتصادی جرمنی – اوکراین در برلین صحبت می‌کرد گفت که اوایل هفته آینده از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران گروه ۲۰ خواهد خواست که کشتی‌های اوکراینی و عمله آنرا رها سازند.

وی افزود، این موضوع را صرف می‌توان در گفتگوها با یک دیگر حل کرد زیرا راه حل نظامی برای این مناقشات وجود ندارد.

از سوی دیگر سخنگوی ناتو گفت که این پیمان نظامی از قبل حضور قوی نظامی در منطقه دارد و کشتی هایش روزمره در بحیره سیاه گزمه و تمرینات را اجرا می‌کنند.

ناتو گفته‌است که در کنار اوکراین قرار دارد و از روسیه خواسته که کشتی‌های اوکراینی و عمله آنرا آزاد سازد.

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با روزنامه بلد جرمنی گفته است که شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد روسیه پلان دارد تا عملیات تهاجمی جدید را علیه اوکراین به راه اندازد.

پترو پروشنکو افزود، تصاویر ستلایت را که این ادعا را ثابت می‌سازد به شرکای ناتو نشان داده‌است.

XS
SM
MD
LG