لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

برخی وکلای غزنی:‌ در مورد تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه غزنی تجدید نظر شود


آرشیف
آرشیف

چند روز پس از اعلام تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات در خصوص برگزاری انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده، حالا برخی نمایندگان مردم غزنی در ولسی جرگه روی این تاریخ انتقاد دارند.

علی اخلاقی و نفیسه اعظیمی دو تن از این نمایندگان در نشست عمومی روز شنبه ۱۰ قوس ۱۳۹۷ ولسی جرگه با اشاره به برخی مشکلات به شمول سردی هوا در غزنی از کمیسیون مستقل انتخابات خواستند تا در این تصمیم‌اش تجدید نظر کند.

​وی گفت:

"طالبان وقتی بالای غزنی حمله کردند دفتر ولایتی کمیسیون را به آتش کشیدند و هیچ چیزی باقی نمانده‌است لذا از نو باید هم تذکره توزیع شده و هم استیکر زده شود من فکر می‌کنم در این سه - چهار ماه که در غزنی برف باری است و راه‌ها مسدود است امکان‌اش نخواهد بود."

"ولایت غزنی یک ولایت صعب‌العبور و سرد سیر است و مردم اصلاً رسیدگی کرده نمی‌توانند تا در انتخابات حضور پیدا کنند کمیسیون مستقل انتخابات باید در قسمت تاریخ انتخابات غزنی تجدید نظر بکند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز چهارشنبه هفته گذشته تقویم انتخابات‌های ریاست جمهوری، ولسی جرگه ولایت غزنی و شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها را اعلام کرد.

در تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته شده بود که انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ماه حمل سال آینده برگزار می‌گردد.

به اساس گزارش‌ها، انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی به سبب آنچه مشکلات مختلف به شمول ناامنی‌ها و حوزه‌یی شدن انتخابات در آن ولایت خوانده شده بود در ۲۸ میزان سال‌جاری برگزار نگردید و به تعویق افتاد.

اما حالا کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در پاسخ به خواست نمایندگان ولایت غزنی می‌گوید که تاریخ تعیین شده برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی نهایی است و هیچ مشکلی در برگزاری آن وجود نخواهد داشت.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت کمیسیون با در نظرداشت همه موارد این تصمیم را اتخاذ کرده‌است.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

​وی افزود:

"ما آمادگی‌های خود را برای انتخابات ولایت غزنی داریم این تصمیم نهایی است بعد از بررسی‌های تخنیکی و مشوره‌های تیم‌های کاری، لوژستیکی و عملیاتی ما، رهبری کمیسیون مستقل انتخابات این تصمیم را اتخاذ کرده‌است، حالا تلاش اینست آنچه را که برنامه ریزی کردیم مطابق به پلان عملیاتی و تقویم انتخاباتی خود ما انتخابات را در تاریخ ۳۱ حمل برگزار می‌کنیم."

آقای ابراهیمی تأکید می‌کند که مشکلات سردی هوا در غزنی نیز در نظر گرفته شده و با تجاربی که از انتخابات تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان دارند این‌ بار آن‌ها مصمم اند تا انتخابات ولایت غزنی بدون کدام مشکل برگزار گردد.

در این حال یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عالانه افغانستان یا (فیفا) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ولسی جرگه غزنی را در تاریخ تعیین شده (۳۱حمل) سال آینده عملی نمی‌داند.

اما آقای رشید می‌گوید برخی وکلا بجای انتقاد از تاریخ برگزاری انتخابات غزنی باید با کمیسیون همکاری نمایند تا انتخابات در آن ولایت برگزار شده و مردم غزنی یکبار دیگر از شرکت در انتخابات محروم نشوند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG