لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

برخی سناتوران: کمک‌های تعهد شده در ژینو طبق نیازمندی افغان‌ها به مصرف برسد


آرشیف، عکس جنبۀ تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبۀ تزئینی دارد

شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند که کمک‌های تعهد شده در کنفرانس ژینو با افغانستان باید مطابق به نیازمندی افغان‌ها به مصرف برسد.

این سناتوران می‌گویند که پس از کنفرانس ژینو حالا حکومت افغانستان در آستانه امتحان قرار دارد.

فوزیه سادات منشی کمیسیون روابط بین‌المللی این جرگه روز شنبه ۱۰ قوس ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت که پس از تعهد کمک در کنفرانس ژینو لازم است تا حکومت افغانستان برنامه‌هایش را مطابق به اولویت افغان‌ها عملی سازد.

وی می‌گوید که بیکاری، مبارزه با فساد، ناامنی و تقویت اقتصاد خود از چالش هایست که هنوز هم حکومت با آن روبه‌رو می‌باشد.

​وی گفت:

"در کل نخست باید کارهای بنیادی صورت گیرد، ما باید در آینده محتاج کشورهای دیگر نباشیم، بلکه خودکفا شویم، در بخش اقتصادی بسیاری از جوانان ما بیکار اند باید برای آن‌ها کار پیدا شود، این برنامه‌ها و کمک‌ها زمانی مفید بوده می‌تواند که در یک وحدت ملی از رئیس جمهور حمایت کنیم."

از جمله چالش‌ها، فساد اداری از مشکلاتی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در کنفرانس ژینو از آن شکایت کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

آقای غنی در یک بخش از سخنان‌اش که در مورد مبارزه با فساد اداری صحبت می‌کرد گفت که حکومت در این بخش با مشکلات زیاد روبه‌رو می‌باشد.

عملی ساختن تعهدات با جامعه جهانی و مصارف بجا از سوی حکومت در حالی مطرح می‌شود که کنفرانس بین‌المللی ژینو در مورد افغانستان در هفته گذشته به پایان رسید.

حکومت افغانستان موفق خواندن این کنفرانس، اعلام تعهد کمک‌ها را یک دستآورد خوانده و گفته بود که این تعهدات در زمان مهم با افغان‌ها صورت گرفته‌است.

کنفرانس ژینو به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در شهر ژینو سویس برگزار شد که در آن روی صلح، خودکفایی اقتصادی و پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف در افغانستان بحث گردید.

در این کنفرانس وزیران خارجه ۶۲ کشور و نمایندگان ۳۵ نهاد کمک کننده بین‌المللی شرکت کرده بودند.

یک هیئت ده نفری به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان نیز برای شرکت در این نشست رفته بودند.

این هیئت که هنوز هم در ژینو به سر می‌برد حمایت جامعه جهانی از صلح افغانستان و خلاف توقع آن‌ها کمک ۵۰۰ میلیون یورو با افغانستان را از دستآوردهای این کنفرانس خوانده‌اند.

واجد خان رئیس اجرائیوی نهاد برابری صلح و دموکراسی می‌گوید که در کنار کمک‌ها، بحث‌ها در مورد صلح افغانستان نیز قابل توجه بود، زیرا به گفته وی صلح است که زمینه خوب را برای مصرف کمک‌ها مساعد می‌سازد.

وی می‌گوید:

"یک گام خوب این بود که تمام جهان روی صلح افغانستان صحبت کردند و آن‌ها پلان افغان‌ها را تأیید کردند، آن‌ها به این اقرار کردند که جنگ راه حل نیست و حالا راه خوب برای گفتگو باقی مانده‌است."

در این حال ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی افغان بجا مصرف شدن کمک‌های تعهد شده در کنفرانس ژینو و عمل کردن به تعهدات را بخاطر ادامه کمک‌ها یک کار بسیار مهم می‌داند.

وی به رادیو آزادی گفت که در این بخش شفافیت بسیار مهم است و تنها اقرار کردن به مشکلات منزل را مغلق می‌سازد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG