لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

تحقیق: تلفات ملکی در افغانستان در نوامبر نسبت به اکتوبر کاهش داشته‌است


آرشیف، این شخص در حمله انتحاری که به تاریخ ۲۰ نوامبر در شهر کابل رخ‌داد زخمی شده و در حال انتقال به شفاخانه برای تداوی می‌باشد.
آرشیف، این شخص در حمله انتحاری که به تاریخ ۲۰ نوامبر در شهر کابل رخ‌داد زخمی شده و در حال انتقال به شفاخانه برای تداوی می‌باشد.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی در حالی‌که حمله‌های خونین اخیر را در کشور تأسف برانگیز و نگران کننده می‌خواند؛ اما می‌گوید پژوهش تازۀ آنان نشان می‌دهد که تلفات غیر نظامیان در ماه نوامبر در مقایسه به ماه اکتوبر سال روان، کاهش داشته‌است.

عزیز احمد تسل رئیس این نهاد روز دوشنبه «۱۲ قوس ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت آنان این تحقیق را در پیوند به تلفات برخاسته از رخ‌دادهای انتحاری، انفجاری و حمله‌های هوایی در ۳۴ ولایت انجام داده‌اند که بیشترین این رخ‌دادها در کابل و هلمند بوده‌است.

عزیز احمد تسل
عزیز احمد تسل

وی گفت:

"تلفات در ماه نوامبر در مقایسه به ماه‌های دیگر به ویژه اکتوبر کاهش داشته، این تحقیق از سوی اعضای گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی رخ‌دادهای روزانه امنیتی را در تمامی ولایات از طرف‌های درگیر جنگ ثبت می‌کنند و در آخر ماه در اعلامیه‌ای آنرا پخش می‌کنیم، همین گونه همکاران ساحوی داریم که در ولایات کار می‌کنند و نیز با شماری از رسانه‌های معتبر قرارداد داریم که معلومات رخ‌دادهای امنیتی را در اختیار ما می‌مانند."

یک پژوهش تازۀ گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی نشان می‌دهد که در رخ‌دادهای امنیتی ماه نوامبر سال روان میلادی ۲۱۳ تن در افغانستان کشته و ۲۱۲ تن دیگر زخم برداشته‌اند در حالی‌که بر بنیاد این یافته‌ها، در ماه اکتوبر همین سال ۲۷۳ تن به علت حمله‌های انتحاری، انفجاری و حمله‌های هوایی نیروهای نظامی در این کشور کشته و ۵۵۰ تن دیگر زخم برداشته بوده‌اند.

در بخشی از این گزارش نیروهای مأموریت حمایت قاطع نیز در تلفات غیر نظامیان که برخاسته از حمله‌های هوایی بوده دخیل دانسته شده‌اند؛ اما مأموریت حمایت قاطع تا کنون در باره این تحقیق واکنش نشان نداده‌است.

این نهاد می‌گوید، این تحقیق را در ۳۴ ولایت کشور بر بنیاد گزارش‌های که از رخ‌دادهای امنیتی ثبت کرده بودند، انجام داده‌اند.

آقای تسل می‌گوید، آنان در تحقیق‌شان دریافته‌اند که علت کاهش تلفات و رخ‌دادهای امنیتی در ماه نوامبر در مقایسه به ماه اکتوبر سال روان، ممکن تلاش‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح و یا هم رسیدن سرما در بخش‌های از کشور بوده باشد.

این تحقیق در حالی از سوی گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی انجام شده که در روزهای اخیر ماه نوامبر در یک حمله انتحاری که در مراسم بزرگداشت از میلاد پیامبر اسلام رخ داد ۵۵ تن کشته و نزدیک به صد تن دیگر زخم برداشتند.

رخ‌داد دیگر روزهای اخیر همین ماه میلادی انجام حمله هوایی بر ولسوالی‌های گرمسیر و نادعلی ولایت هلمند بود که بر بنیاد گزارش‌ها در آن به شمول زنان و کودکان ۴۳ تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخم برداشتند، آنچه در پژوهش این نهاد نیز به آن پرداخته شده‌است.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید یافته‌های شش ماه نخست آنان نشان می‌دهد که تلفات غیر نظامیان در نتیجۀ رخ‌دادهای امنیتی در کشور به ویژه در ماه‌های پسین ۳۳ درصد در مقایسه به سال گذشته افزایش داشته‌است.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید بیشتر این تلفات برخاسته از حمله‌های هوایی نیروهای افغان بوده‌اند.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"در این اواخر حمله‌های هوایی بیشترین تلفات را از غیر نظامیان گرفته‌است و همین‌گونه دیگر رخ‌دادهای امنیتی و ما نهایت نگران هستیم، خواست ما این است که قوت‌های هوایی از نهایت دقت کار گیرند و امیدوار هستیم که طرف‌های درگیر در پیوند به کاهش تلفات ملکی به قواعد بشردوستانه بین‌الملل احترام بگذارند."

با این وصف، وزارت داخله افغانستان در پیوند به تأیید و یا رد کاهش و یا افزایش تلفات غیر نظامیان در رخ‌دادهای امنیتی، به تماس‌های ما پاسخ نداد، اما غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای دفاعی کشور از هر گونه تلاش برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان در عملیات‌های نظامی کار گرفته‌اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG