لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۵۳

ترمپ: با رهبران روسیه و چین روی توقف رقابت‌های تسلیحاتی گفتگو خواهم کرد


رئیس جمهور امریکا می‌گوید، مطمئن است زمانی فرا می‌رسد که او با رؤسای جمهور چین و روسیه در بارۀ کاهش قابل ملاحظه رقابت‌های تسلیحاتی گفتگو مؤثری را آغاز کند.

دونالد ترمپ، در تویتر خود این رقابت را بزرگ و غیر قابل کنترول دانسته‌است.

رئیس جمهور ترمپ این مطلب را پس از ملاقات هفته گذشته با همتایان روسی و چینایی خود بیان کرد.

دونالد ترمپ با ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در اجلاس ۲۰ کشور صنعتی جهان "جی-۲۰" در شهر بوئنوس آیرس پایتخت ارجنتاین، دیدار کوتاه داشت.

رئیس جمهور امریکا افزود، ایالات متحده امسال ۷۱۶ میلیارد دالر را در بخش سلاح و نظامی مصرف کرده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو در ماه اکتوبر پس از آن اوج گرفت که ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ اعلان کرد که ایالات متحده از پیمان هسته‌ای با بُرد متوسط که میان دو کشور قبلاً امضاء شده، خارج می‌شود.

این پیمان بین اتحاد شوروی سابق و ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۸۷ به امضاء رسید و بر اساس این پیمان کشورها از تولید، ذخیره و انکشاف راکت‌های بالیستیک با بُرد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر، منع شده‌اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به خاطری از این پیمان بیرون می‌شود که مدعی است روسیه این پیمان را نقض کرده و چنین نگرانی‌های وجود دارند که دیگر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای مانند چین که این پیمان را امضاء نکرده‌اند، راکت‌های بالیستیک را انکشاف می‌دهند و آنرا ذخیره می‌کنند.

اما تا کنون نشانه‌های به نظر نمی‌خورند که گویا ایالات متحده از این پیمان خارج می‌شود یا نه؟

مسکو این ادعای واشنگتن را رد کرده و می‌گوید، ایالات متحدۀ امریکا با نصب سیستم‌های راکتی در برخی کشورهای اروپایی، خود از این پیمان تخطی کرده‌است.

در این حال منشی عمومی ناتو دیروز در مورد بُروز تنش‌ها در بارۀ پیمان هسته‌ای با بُرد متوسط ابراز نگرانی کرده‌است.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

ینس ستولتنبرگ، پیش از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل گفت، به میان آمدن وضعیت کنونی درست نیست و روسیه باید همه مسئولیت‌های خود در قبال این پیمان را بجا کند.

به‌گفته منشی عمومی ناتو روسیه به‌خاطری اعتبار این پیمان را به مخاطره انداخته که مسکو راکت‌های جدید، تولید نموده، انکشاف داده و ذخیره می‌کند.

قرار بود، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در اجلاس سران کشورهای عضو گروه "جی-۲۰" در کنار دیگر مسایل در مورد این پیمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بحث و گفتگو کند.

اما به‌خاطر تنش‌های اخیر بین روسیه و اوکراین این دیدار را لغو کرد و رهبران دو کشور در این نشست با هم دیدار مختصر داشتند.

XS
SM
MD
LG