لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۳۸

امریکا برای تطبیق پیمان "آی.ان.اف" ۶۰ روز به روسیه مهلت داد


وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید، اگر مسکو دوباره به تطبیق مسئولیت‌های خود در برابر پیمان سلاح هسته‌ای سال ۱۹۸۷ ظرف ۶۰ روز بر نگردد، ایالات متحده تعهدات خود در این پیمان را به حالت تعلیق در می‌آورد.

متحدین ناتو دیروز از اتهامات امریکا قویاً حمایت کردند که گویا روسیه از مواد پیمان سلاح هسته‌ای با بُرد متوسط یا (آی.ان.اف) بین واشنگتن و مسکو، تخطی کرده‌است.

بر اساس این پیمان که در سال ۱۹۸۷ بین شوروی وقت و امریکا به امضا رسید، امریکا و روسیه از پروسس، تولید و انکشاف راکت‌های بالستیک و کروز با بُرد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع شده‌اند.

در میان تنش‌ها بین مسکو و غرب، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه اکتوبر وعده داد که این پیمان را رها می‌کند و گفت که روسیه با تولید سیستم جدید راکتی مواد این پیمان را نقض کرده‌است.

اما روسیه انکار می‌کند که راکت‌های کروز نولتر این کشور که بنام (اس.اس.سی-۸) نیز یاد می‌شود، شامل مواد پیمان سال ۱۹۸۷ است. روسیه هم‌چنان اتهام می‌بندد که برخی عناصر سیستم راکت‌های دفاعی امریکا در اروپا نیز تخطی از مواد این پیمان می‌باشد.

این ادعا از سوی واشنگتن رد شده‌است.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا در بروکسل، روسیه را به تقلب در اجرای تعهدات اش برای کنترول سلاح هسته‌ای متهم کرد و گفت:

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

"ما از تغییر روسیه در جهت و نظر و برنامه آن‌ها و ادامه پیروی آن کشور از مواد پیمان [آی.ان.اف] استقبال می‌کنیم. بنابرین، طی ۶۰ روز آینده، آن‌ها هر فرصتی برای انجام این کار دارند و اگر چنین شود، شما می‌دانید که ما از آن استقبال می‌کنیم."

وزیر خارجه امریکا افزود که آن‌ها با روس‌ها در این مورد تا حد زیادی گفتگو کرده‌اند.

مایک پومپئو افزود:

"آن‌ها امیدوار اند که روس‌ها خط مشی خود را تغییر دهند، اما تاکنون کدام نشانۀ برای انجام چنین کار دیده نشده‌است."

در اعلامیه مشترک که در اواخر دیروز از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو به نشر رسیده گفته شده که روسیه با تولید و به میدان کشیدن سیستم راکت‌های کروز نولتر (اس.اس.سی-۸) خود مواد پیمان (آی.ان.اف) را نقض کرده و خطراتی قابل ملاحظه را به امنیت یورو‌اتلانتیک به میان آورده‌است.

XS
SM
MD
LG