لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

کمیسیون انتخابات: شمارش مجدد آرای کابل با بن‌بست روبرو شده‌است


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، پس از اعلام کمیسیون شکایات انتخاباتی در باره ابطال آرای ولایت کابل روند باز شماری آرای پایتخت به بن‌بست رسیده‌است.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، هر چند پس از تصمیم اخیر کمیسیون شکایات باید باز شماری آرای کابل انجام می‌شد اما به گفته وی به دلیل حاضر نشدن تیم کمیسیون شکایات این روند به مشکل روبرو شده است.

ذبیح الله سادات
ذبیح الله سادات

وی گفت:

"پنج روز است که شمارش مجدد آرای کابل با بن‌بست روبرو است، کمیسیون مستقل انتخابات اسناد و شواهدی که داشت آنرا به کمیسیون شکایات تسلیم کرده و دیگر بهانه برای کمیسیون شکایات باقی نمانده تا افراد خود را برای شمارش مجدد آرا نفرستد."

وی هم‌چنان می‌گوید، اگر روز سه‌شنبه کمیسیون شکایات انتخاباتی برای نظارت این پروسه حاضر نشود، ممکن کمیسیون مستقل انتخابات شمارش مجدد را آغاز کند.

اختلاف میان دو کمیسیون انتخاباتی زمانی بالا گرفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای ولایت کابل را باطل اعلان کرد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنج‌شنبه هفته گذشته اعلان کرد که به دلیل تقلب‌های زیاد آرای ولایت کابل باطل است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات در همین روز اعلان کرد که تصمیم کمیسیون شکایات در این باره سیاسی و غیر قانونی است.

پس از آن روز جمعه هر دو کمیسیون انتخاباتی یک اعلامیه مشترک نشر کردند که در آن آمده‌است، کمیسیون مستقل انتخابات تمام اسناد مورد نیاز را به کمیسیون شکایات می‌سپارد و کمیسیون شکایات در باره تصمیم اخیرش تجدید نظر خواهد کرد.

تلاش کردیم در این باره نظر کمیسیون شکایات انتخاباتی را بگیریم، موفق نشدیم.

در همین حال ائتلاف کاندید‌های ولسی جرگه با توجه به اختلاف‌های به میان آمده می‌گوید، این موارد باور مردم را نسبت به انتخابات کمرنگ می‌سازد.

محمد شفیق علوی رئیس این ائتلاف روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت:

"بدون شک این‌ها انتخابات را زیر سؤال قرار دادند، حالا بهتر این خواهد بود که آرای ۳۳ ولایت را باطل اعلان کند و انتخابات مجدد برگزار شود، اگر در یک هفته این کار را کرده می‌توانند بهتر است، در غیر آن این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری یکجا برگزار شود."

وی می‌گوید، خواست‌ها این است تا در تمام کشور آرای شفاف استعمال شوند.

به گفته آقای علوی، تأخیر در شمارش مجدد آرا و موقف گیری‌های متفاوت دو کمیسیون نمایانگر تقلب در انتخابات اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG