لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

لوی سارنوالی: دوسیه تمیم شنسب تحت بررسی قرار دارد


لوی سارنوالی افغانستان می گوید، دوسیه تمیم شنسب برای آنان رسیده و تحت بررسی قرار دارد.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت، پولیس و ارگان‌های کشفی تحقیقات مربوط به دوسیه شنسب را تکمیل کرده‌اند.

تمرد از حکم محکمه، خشونت علیه نیروهای امنیتی و اخلال نظم عامه از جمله اتهاماتی اند که بالای تمیم شنسب وارد شده‌است.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی در صحبت با رادیو آزادی این سخنان را بیان کرده‌است.

به گفته آقای رسولی، هم اکنون تمیم شنسب در توقیف است ارگان‌های کشفی و امنیتی معلومات شانرا در زمنیه تکمیل کرده و دوسیه وی تحت تحقیق لوی سارنوالی قرار دارد.

جمشید رسولی
جمشید رسولی

وی گفت:

"فعالیت‌های کشفی پولیس تکمیل شده، دوسیه وی به شمول ۱۹ تن دیگر به لوی سارنوالی سپرده شده‌است، تمرد از حکم محکمه، خشونت علیه نیروهای امنیتی و اخلال نظم عامه اتهاماتی اند که از سوی پولیس بر شنسب وارد شده‌است، تحقیق در این زمینه جریان دارد و زمانی‌که تحقیقات همکاران ما تکمیل گردید بعداً تصمیم و فیصله آن با مردم شریک ساخته خواهد شد."

تمیم شنسب و محافظان وی که وزارت داخله آنان را افراد مسلح غیر مسئول می‌داند دوشنبه هفته گذشته در شهر نو کابل ۲۴ ساعت با پولیس درگیری مسلحانه کردند که در نتیجه آن یک پولیس کشته و شش تن دیگر‌شان زخمی شدند.

هم‌چنان سه محافظ تمیم شنسب هم در همان درگیری زخم برداشتند.

پس از درگیری نیروهای امنیتی افغان شنسب و حدود ۲۰ محافظ وی را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی می‌گویند، از خانه تمیم شنسب چند میل کلاشینکوف، پیکا و حتی راکت هم بدست آورده‌اند.

وزارت داخله افغانستان گفته‌است، به اساس حکم محکمه پولیس می‌خواست که خانه کنونی تمیم شنسب را که در آن زندگی می‌کرد تخلیه کند اما شنسب در ابتدا این حکم را نپذیرفت و مقاومت مسلحانه کرد.

ولسی جرگه افغانستان هفته گذشته بر حکومت تأکید کرد که بخاطر بازداشت افراد مسلح غیر مسئول اقدام نماید.

از سوی هم برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند، با آن که ارگان‌های عدلی و قضایی کشور تا حدی تحت فشارهای سیاسی قرار دارند اما حکم قانونی وارد شده بالای شنسب را باید عملی نماید.

عبدالشکور دادرس یکتن از این کارشناسان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

عبدالشکور دادرس
عبدالشکور دادرس

" مبدا موضوع شنسب حقوقی است و باید تمام پروسه را طی کند ولی به هر صورت تمرد وی، مقاومت مسلحانه وی در برابر نیروهای امنیتی به هیچ وجه اداره لوی سارنوالی نمی‌تواند و نخواهد توانست که وی را در محدوده قانون حالت تبرئه اش را تأیید کند و حالت رهایی را هم ندارد، بناءً تقعیب عدلی وی امر حتمی است."

برخی مردم افغانستان شکایت می‌کنند که ارگان‌های عدلی و قضایی به دوسیه‌های مجرمین به گونه درست رسیدگی نمی‌کنند اما مسئولان ستره محکمه این ادعا‌ها را رد کرده می‌گویند، در چهار سال اخیر به حدود دو صد هزار دوسیه رسیدگی شده‌است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG