لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۳

اتحادیه اروپا: تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد زمینه را برای تأمین صلح فراهم خواهد ساخت


اتحادیه اروپا می‌گوید که تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در رابطه به صلح مثبت بوده و زمینه را برای تأمین صلح در افغانستان فراهم خواهد ساخت.

در حالی‌که تلاش‌های امریکا برای خاتمه دادن به جنگ در افغانستان ادامه دارد، اتحادیه اروپا می‌گوید که این تلاش‌ها منتج به تأمین امنیت در افغانستان خواهد شد.

پیری میاودون نماینده این اتحادیه در افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که این خبر خوش است که طرف‌های درگیر به‌خاطر رسیدن به صلح حرکت مثبت از خود نشان داده‌اند.

پیری مایدون
پیری مایدون

او افزود:

"سخن مهم این است که ما چگونه می‌توانیم آنان را به گفتگوهای صلح تشویق کنیم، به نظر من برای صلح انگیزه و حرکت وجود دارد، از هر دو طرف برای صلح تمایل دیده می‌شود، پس من فکر می‌کنم که این فرصت‌ها برای مردم افغانستان صلح به ارمغان خواهد آورد."

آقای میاودون تعهد کرد که همکاری‌های عملی و دوامدار اتحادیه اروپا در راستای صلح و ثبات افغانستان ادامه خواهد داشت.

وی می‌گوید که کشورهای دخیل در قضیه افغانستان حالا به این نتیجه رسیده‌اند که صلح و ثبات در این کشور به نفع آنان بوده و جنگ در افغانستان باید پایان یابد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که امریکا و طالبان در حضورداشت نماینده‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان به روز دوشنبه در امارات متحده عربی باهم گفتگو کردند.

هرچند طالبان گفتگوهای رو در رو با هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان را نپذیرفته اند، اما یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا گفته که مذاکرات در ابوظبی بخشی از تلاش‌های است که زمینه را برای گفتگوهای مستقیم میان افغان‌ها فراهم می‌سازد.

در این حال شهزاده مسعود از کارشناسان افغان هرچند تلاش‌های اخیر صلح را مثبت می‌داند، اما تأکید می‌کند که حکومت افغانستان باید در این روند سهیم باشد.

شهزاده مسعود
شهزاده مسعود

آقای مسعود می‌افزاید:

"نگرانی‌های هم وجود دارد و آن این‌که مبادا افغان‌ها در حاشیه قرار گیرند و با برخی از همسایه‌ها در پشت پرده معامله صورت گیرد که چنین معامله برای یک افغان هم قابل پذیرش نخواهد بود، باید تلاش شود که کشورهای منطقه به یک اجماع برسند و در نهایت افغان‌ها آماده شوند تا از طریق مذاکرات بین‌الافغانی تصمیم اتخاذ نمایند."

آقای مسعود تأکید می‌کند که در روند جاری صلح نقش افغان‌ها بسیار مهم است و همه طرف‌ها باید سعی کنند تا به اراده مردم وقعی بگذارند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG