لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

امریکا: تلاش‌ها تا دریافت راه حل برای ختم جنگ افغانستان ادامه می‌یابد


مقام‌های امریکایی و چند کشور دیگر با نماینده‌های طالبان دیروز دوشنبه در امارات متحدۀ عربی گفتگو کردند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته‌است که در این دیدار در کنار نمایندۀ امریکا، نماینده‌های عربستان سعودی، پاکستان و کشور میزبان یعنی امارات متحدۀ عربی نیز حضور داشتند.

پیش از این زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان دو بار با نماینده‌های طالبان در قطر گفتگو کرده‌است.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته‌است ملاقات‌ها در شهر ابوظبی امارات متحدۀ عربی، بخشی از تلاش‌ها برای تشویق یک دیالوگ بین‌الافغانی است تا جنگ در این کشور خاتمه یابد.

شبکۀ تلویزیونی الجزیره به نقل از این سخنگوی که نامش ذکر نشده گزارش داده‌است که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان به ملاقات با تمامی طرف‌های دخیل در قضیۀ افغانستان به شمول طالبان ادامه خواهد داد تا یک راه حل برای پایان جنگ در افغانستان از طریق گفتگو مورد پشتیبانی قرار گیرد.

اعضای بلند پایۀ گروه طالبان گفته‌اند که دور تازۀ گفتگو‌ها با مقام‌های امریکایی سه روز ادامه خواهد یافت.

به گفتۀ آن‌ها، در کنار نماینده‌های دفتر سیاسی طالبان در قطر، دو نمایندۀ دیگر نیز از سوی ملا یعقوب پسر ملا عمر رهبر سابق این گروه برای شرکت در این گفتگو‌ها فرستاده شده‌اند.

ریاست اجرائیه افغانستان دوشنبه گفت که یک هیئت حکومت این کشور به هدف اشتراک در گفتگو‌های صلح با طالبان به امارات متحدۀ عربی رفته‌است، اما بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، گروه طالبان در یک اعلامیه گفته‌است که اعضای ارشد این گروه قصد ندارند با اعضای این هیئت ببینند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به روز یکشنبه در نشست مقام‌های امنیت ملی عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی و امریکا که روی صلح افغانستان متمرکز بود، شرکت کرد.

خواستیم در مورد این‌که آیا هیئت حکومت افغانستان که برای مذاکرات مستقیم با طالبان به امارات متحدۀ عربی رفته، با مذاکره کننده‌های این گروه و یا با نماینده‌های کشور‌هایی‌که در گفتگو‌های صلح با طالبان اشتراک کرده‌اند، دیدار داشته‌است یا نه؟ نظر سخنگویان حکومت افغانستان را بدانیم، اما آن‌ها در این باره معلومات ندارند تا با رسانه‌ها شریک سازند.

با وصف آمادگی‌های حکومت افغانستان برای اجرای مذاکرات صلح با طالبان، از جمله تشکیل یک هیئت مذاکره کنندۀ ۱۲ نفری، طالبان تا هنوز از گفتگو با حکومت خودداری کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، مقام‌های امریکایی در این اواخر تلاش‌های‌‌شان را برای جلب حمایت بازیگران مهم منطقه به شمول پاکستان و عربستان سعودی از آغاز مذاکرات رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان بیشتر ساخته‌اند.

شماری از دیپلوماتان غربی می‌گویند، انتقال مکان گفتگو‌های صلح از قطر به امارات متحدۀ عربی بخشی از این تلاش‌هاست.

به‌گفته آن‌ها، زیرا عربستان سعودی که می‌تواند از نفوذ خود بالای متحدش یعنی پاکستان استفاده کند، با قطر رابطۀ خوب ندارد.

عربستان سعودی در این اواخر برای حل مشکلات اقتصادی پاکستان، وعدۀ کمک ۶ میلیارد دالری با این کشور کرده‌است.

یک دیپلومات غربی در کابل که نخواسته‌است نامش افشا شود، در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است که اگر هم‌اکنون عربستان سعودی از پاکستان بخواهد که از پروسۀ صلح افغانستان پشتیبانی کند، پاکستان این خواست را نادیده گرفته نمی‌تواند.

نمایندۀ خاص منشی عمومی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان می‌گوید، مرحلۀ مهم دیگر تلاش‌های صلح این خواهد بود که حکومت افغانستان و طالبان با هم ببینند.

تدامیچی یاماموتو
تدامیچی یاماموتو

تدامیچی یاماموتو در سخنرانی دیشب‌اش در نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد که بیشتر روی پروسۀ صلح و انتخابات افغانستان متمرکز بود افزود:

"ما امیدوار هستیم که فرصت کنونی هر دو طرف را یکجا سازد تا بتوانند به مسایل گوناگونی راه حل را جستجو کنند که برای دستیابی به یک تفاهم مسالمت‌آمیز نیاز است."

مقام‌های امریکایی در جریان گفتگو‌ها با طالبان بیشتر تلاش کرده‌اند تا این گروه را به پذیرفتن آتش‌بس و اجرای مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان تشویق کنند.

اما این گروه زیادتر روی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تأکید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG