لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

رئیس اجرائیه: در صلح تمام جوانب برنده می‌باشند


هم‌زمان با آغاز گفتگوها میان هیئت امریکا و نماینده‌های طالبان در امارات، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، در صلح تمام جوانب برنده می‌باشند.

به دنبال آن که ارگ ریاست جمهوری گفتگو میان هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان با نماینده‌های طالبان را قریب الوقوع خواند، رئیس اجرائیه می‌گوید، در پروسه صلح همه برنده خواهد بود.

عبدالله عبدالله که روز سه شنبه در نشستی به مناسبت روز جهانی مهاجرت در کابل سخنرانی می کرد همچنان گفت، در صورت ادامه جنگ، مردم افغانستان فرصت‌ها را از دست خواهند داد.

او افزود:

"صلح خواست مردم افغانستان است اما عوامل که چرا به صلح نرسیدیم هم معلوم است، تعدادی می‌خواهند از طریق جنگ دوباره بر افغانستان مسلط شوند و نظام مورد نظر خود را حاکم بسازند آیا ممکن است در این کشور؟ هر فرصتی را برای گفتگو رد کردن معنایش چیست؟ طرف دیگر در صلح همه برنده می باشیم، از ادامه جنگ کشور و مردم فرصت ها را از دست می دهند."

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

آقای عبدالله به گفتگوهای اخیر میان نماینده‌های طالبان و هیئت امریکایی اشاره نکرد اما گفت، کوشش‌های اخیر حکومت برای آوردن صلح بر اساس خواست مردم افغانستان صورت گرفته است.

این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری با نشر یک خبرنامه گفته است، تیم مذاکره‌ کننده حکومت افغانستان به رهبری عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر رئیس جمهور برای آغاز گفتگوهای قریب‌ الوقوع با هئیت طالبان و آماده‌گی برای نشست رو در رو بین دو طرف وارد ابوظبی شده‌است.

در خبرنامه آمده است که آقای رحیمی با زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان دیدار کرده و قرار است در هفته جاری با نماینده‌گان امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز دیدار کند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با ارسال یک اعلامیه خبری به رسانه‌ها گفته است، نماینده‌های آنان با هیئت حکومت افغانستان گفتگو نخواهند کرد.

آقای مجاهد روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی اما گفت، نماینده‌های آنان با زلمی خلیل‌زاد روز گذذشته دیدار مقدماتی انجام داده و دومین دیدار نیز ساعات قبل آغاز شده‌است.

سخنگوی طالبان گفت، خروج نیرو های خارجی از افغانستان و بمباردمان اخیر در افغانستان از موضوعات مهم مورد بحث در این دیدار خواهند بود.

در همین حال برخی اعضای مشرانو جرگه افغانستان ضمن تاکید به آغاز گفتگو های صلح به رهبری افغان ها، از تلاش های زلمی خلیل زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان نیز استقبال می کنند.

محمد فیصل سمیع نایب منشی این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه گفت:

"از تلاش های که آقای خلیل زاد در رابطه به صلح انجام می دهد حمایت می کنیم، صلح یک ضرورت است برای مردم و امیدوارم هستیم که در کشور ما صلح تامین شود، از آنانی که در این راستا همکاری می کنند ما و مردم افغانستان از آنان سپاسگزار هستیم."

آقای سمیع و برخی دیگر از سناتوران در نشست عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه همچنان ابراز امیدواری کردند که نشست ابوظبی بتواند افغان ها را به صلح نزدیک تر بسازد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG