لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

ریاست اجرائیه: ممکن امروز سه شنبه هیئت حکومت افغانستان و طالبان گفتگو کنند


ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، ممکن امروز نماینده‌گان طالبان و هیئت افغانستان در شهر ابوظبی امارات متحده عربی دیدار و گفتگو کنند.

دومین روز نشست طالبان و مقام‌های امریکایی که حکومت افغانستان حالا آن را روزنۀ برای آغاز گفتگوهای صلح می‌خواند و به آن خوشبین است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان روز سه‌شنبه "۲۷ قوس ۱۳۹۷" در صحبت با رادیو آزادی گفت با توجه به خوشبینی به نتایج نشست امروز در شهر ابوظبی که نماینده‌گان طالبان و حکومت رو در روی گفتگو خواهند داشت، امکان آغاز گفتگوهای مستقیم صلح میان دو طرف را بیشتر خواهد ساخت.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"امکان این‌که گفتگوهای مستقیم میان نماینده‌گان طالبان و هیئت افغانستان آغاز گردد، زیاد است. امیدوار هستیم که بالاخره پس از سال‌ها شاهد این باشیم که نماینده‌گان دو طرف در یک میز مذاکره بنشینند و در پیوند به چگونگی رسیدن به صلح و موفقیت این پروسه صحبت کنند."

به‌گفته آقای میثم نماینده‌گان کشورهای تأثیرگذار و قدرتمند نیز در نشست امروز در شهر ابوظبی اشتراک دارند و مهم‌ترین بحث در این نشست و تلاش برای فراهم‌سازی زمینۀ گفتگوهای صلح، ایجاد سهولت برای انجام این پروسه است.

در دو روز پسین شهر ابوظبی امارات متحدۀ عربی میزبان نشست میان نماینده‌گان طالبان، مقام‌های امریکایی، عربستان سعودی و پاکستان است.

هئیت افغانستان در این نشست به دعوت و تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان اشتراک ورزیده‌است.

حکومت افغانستان می‌گوید، در نشست دیروز در شهر ابوظبی نماینده‌گان کشورهای منطقه، زلمی خلیل‌زاد، مشاوران امنیت ملی افغانستان، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی روی ابعاد منطقه‌ای، زمینه‌سازی آغاز گفتگوهای صلح و همکاری کشورها برای آغاز گفتگوهای صلح افغانستان گفتگو کرده‌اند.

پیش از برگزاری این نشست، کابل میزبان نشست سه جانبه میان وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین بود که در آن حکومت از پاکستان خواست تا به تعهداتش در قبال پروسۀ صلح افغانستان عمل کند.

پس از این نشست عمران خان صدراعظم پاکستان اعلام کرد که زمینۀ دیدار میان ایالات متحده امریکا و طالبان را فراهم می‌سازد.

با این همه امیدواری‌ها، اما طالبان پیوسته طرف گفتگوهای‌شان امریکا را می‌خوانند و یک روز پیش از این با پخش اعلامیه‌ای دیدار و گفتگو با هیئت افغانستان را در نشست ابوظبی بار دیگر رد کرده‌اند و گفته‌اند که حاضر نیستند با این هیئت گفتگو کنند.

با این وصف، این نشست سه روزۀ حکومت افغانستان، طالبان، امریکا و پاکستان در حالی برگزار شده‌است که مقام‌های پیشین امریکایی به بیشتر شدن صلاحیت‌های آقای خلیل‌زاد در بحث صلح افغانستان شده‌اند.

در این میان قاضی محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، آمادگی‌های شان را برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان گرفته‌اند.

قاضی محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان
قاضی محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان

آقای وقاد افزود:

"شورای عالی صلح برای انجام گفتگوهای صلح آماده‌گی دارد، ما امیدوار هستیم که این نشست‌های مقدماتی سرانجام به این مرحله برسد که مذاکرات صلح که نقطۀ مرکزی هدف صلح است برسد و این امیدواری وجود دارد که ان‌شاءالله انجام می‌شود."

در همین حال برخی نماینده‌گان مردم در شورای ملی از این نشست استقبال می‌کنند و به نتایج آن خوشبین به نظر می‌رسند.

فضل‌هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، بر امریکا و زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه این کشور برای صلح افغانستان لازم است تا پاکستان را به برداشتن گام عملی در کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح وا دارند.

از سوی دیگر عرفان‌الله عرفان منشی ولسی جرگه می‌گوید، اگر حکومت افغانستان با یک طرح قوی و با اراده محکم به آغاز گفتگوهای صلح در نشست ابوظبی تلاش نه‌ورزد، چنین نشست‌ها که در آن پاکستان و طالبان نیز حضور داشته باشند بیشتر به سود آن‌ها منتج خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG