لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

کمیسیون انتخابات: اشتباهات گذشته در انتخابات ریاست جمهوری تکرار نخواهد شد


کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، تلاش می شود تا اشتباهات انتخابات ولسی جرگه در انتخابات ریاست جمهوری تکرار نشود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، مشکلاتی که در انتخابات ولسی جرگه وجود داشت از نگاه تخنیکی ارزیابی می شوند تا در انتخابات ریاست جمهوری از تکرار آن جلوگیری به عمل آید.

ذبیح سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، این کمیسیون از اشتباهات انتخابات ولسی جرگه تجربه حاصل کرده و در انتخابات آینده ریاست جمهوری تکرار نخواهد شد.

ذبیح سادات
ذبیح سادات

"کمیسیون مستقل انتخابات تا حد زیاد تلاش می کند تا اشتباهات که در انتخابات ولسی جرگه صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری صورت نگیرد و انتخاباتی داشته باشیم که قابل قبول همگان باشد."

این در حالی است که در انتخابات ولسی جرگه مشکلات زیادی موجود بودند که انتقاد برخی کاندیداها، رای دهنده‌گان و احزاب سیاسی را به دنبال داشته است.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است، تکرار بی نظمی های انتخابات ولسی جرگه در انتخابات ریاست جمهوری قابل قبول نخواهد بود.

آقای یاماموتو که به تازه‌گی در یک نشست اختصاصی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرده گفته است، اشتباهات و ضعف مدیریت در انتخابات ولسی جرگه در انتخابات ریاست جمهوری تکرار نخواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است، انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار می شود و بر اساس تقویم انتخابات، روند نام نویسی کاندیداها روز شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد.

در همین حال برخی نهادهای ناظر انتخابات می گویند، برای برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری ضرور است تا در رهبری کمیسیون مستقل انتخابات تغییرات بیاید.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) به رادیو آزادی می گوید، رهبری فعلی کمیسیون انتخابات در سطح ملی و بین المللی اعتماد خود را از دست داده است.

یوسف رشید
یوسف رشید

"اگر انتخابات ریاست جمهوری با رهبری فعلی کمیسیون برگزار شود انتخابات بدتر از انتخابات ولسی جرگه خواهد داشتیم، در این باره نگرانی احزاب سیاسی بجا است، کمیسیون به سطح ملی و بین المللی اعتماد خود را از دست داده و ممکن در بخش منابع مالی تاثیرات بد داشته باشد، باید در رهبری کمیسیون تغییرات گسترده بیاید."

آقای رشید هم‌چنان می گوید، هر کسی که انتخابات گذشته را بدنام کرده و به باور مردم نسبت به انتخابات زیان رسانده باید محاکمه شود.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است، روند ارزیابی تمام کارمندان خود را آغاز کرده و هر کسی که غفلت و یا تقلب انجام داده از وظیفه برکنار و به نهاد های عدلی و قضایی معرفی خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG