لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

متحد عمده امریکا در سوریه، ادعای که داعش در سوریه شکست خورده‌است را رد کرد


نیروهای دیموکراتیک سوریه به رهبری کردها
نیروهای دیموکراتیک سوریه به رهبری کردها

متحد عمده امریکا در سوریه، این ادعای رئیس جمهور دونالد ترمپ را رد کرده که می‌گوید، داعش در سوریه شکست خورده است.

نیرو های دیموکراتیک سوریه به رهبری کردها در یک بیانیه در واکنش به تصمیم رئیس جمهور ترمپ در خصوص بیرون کردن نظامیان امریکایی از سوریه گفته اند که مبارزه برضد داعش به یک مرحله حساس رسیده و درین زمینه به حمایت بیشتر ائتلاف به رهبری امریکا نیاز است.

درین بیانیه با الفاظ شدید گفته شده است که جنگ علیه تروریزم به پایان نرسیده و گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش شکست نخورده است.

این تصمیم رئیس جمهور ترمپ، جنگجویان کُرد را که یک شریک خیلی قابل اعتماد واشنگتن و موثرترین قوای زمینی در جنگ علیه داعش به حساب می آیند نگران ساخته است.

این جنگجویان کُرد به حمایت هوایی امریکا داعش را از بسیاری مناطق شمالی و شرقی سوریه در جریان عملیات نظامی چهار ساله بیرون راندند.

نیرو های دیموکراتیک سوریه در بیانیه شان گفته اند که تصمیم خروج نیرو ها در شرایط فعلی منجر به بی ثباتی و ایجاد یک خلای سیاسی و نظامی در منطقه خواهد شد.

یک گروه ناظر جنگ سوریه گفته است که مقام ها و فرماندهان کردی در رابطه به این تصمیم جلسه را برگزار کردند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل ازین منبع گزارش داده است که رهبران کرد در کنار مسایل دیگر روی امکان رهایی هزاران تن از تندروان مسلح داعش و خانواده های شان که شهروندان کشور های مختلف اند و در زندان‌ها و کمپ های تحت اداره قوای کرد نگهداری می شوند بحث کردند.

از سوی دیگر شماری از سناتوران امریکایی به روز پنجشنبه در برابر تصمیم رئیس جمهور ترمپ در زمینه بیرون کردن نظامیان امریکایی از سوریه مخالفت نشان دادند.

لیندسی گراهام سناتور حزب جمهوریخواه در یک نشست خبری در واشنگتن گفت:

"به نظر من این به منافع ملی ماست که در حال حاضر خارج نشویم، زیرا اگر این کار اکنون انجام شود، قوای کردی توسط ترکیه، بشارالاسد رئیس جمهور سوریه و یا گروه داعش از بین برده خواهند شد. این برایم واضح است که اگر شما حالا بیرون شوید با در نظرداشت وضعیت، ایران یک برنده بزرگ در سوریه خواهد بود و یک تونل از تهران تا لبنان ایجاد خواهد داشت تا از طریق آن اسلحه به گروه حزب الله و دیگر نیرو های مخالف اسرائیل انتقال شود. مهمتر از همه این که هیچ یک ما باور نداریم که داعش شکست خورده‌است."

لیندسی گراهام سناتور حزب جمهوریخواه
لیندسی گراهام سناتور حزب جمهوریخواه

اعلان امریکا در مورد خروج نظامیان اش از سوریه در یک زمان حساس که وضعیت در شمال سوریه در امتداد سرحد با ترکیه پرتنش است صورت می گیرد.

ترکیه به واحد های حفاظت مردم YPG، شاخه عمده قوای دیموکراتیک سوریه به عنوان یک گروه تروریستی نگاه می کند.

روابط انقره و واشنگتن بر سر حمایت امریکا ازین گروه متشنج شده است.

از سوی دیگر بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل دیروز گفت که کشورش پس از خروج نظامیان امریکایی از سوریه، فعالیت خود را در آن کشور تشدید خواهد بخشید تا از تلاش ایران برای ایجاد پایگاه در سوریه جلوگیری کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در زمینه بیرون کردن نظامیان ایالات متحده از سوریه استقبال کرده و گفته است که او و ترمپ توافق کرده اند که شکست داعش، نیاز برای حضور نظامی امریکا را از میان برداشته است.

روسیه از دیر زمانی به اینطرف گفته است که حضور نظامی امریکا در سوریه غیر مشروع است زیرا از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و یا حکومت سوریه تائید نشده‌است.

پوتین گفته که نظامیان امریکایی باید از اول در سوریه مستقر نمی شدند.

XS
SM
MD
LG