لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

نگرانی ولسی جرگه در مورد خروج احتمالی ۷ هزار نیروی امریکایی از افغانستان!


آرشیف، اعضای ولسی جرگه افغانستان در جریان یک نشست این جرگه در کابل، ۴ اپریل ۲۰۱۶
آرشیف، اعضای ولسی جرگه افغانستان در جریان یک نشست این جرگه در کابل، ۴ اپریل ۲۰۱۶

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر خروج احتمالی هفت هزار نیروی امریکایی از افغانستان حالا ولسی جرگه افغانستان در عکس‌العمل به این مسئله می‌گوید، تا زمانی‌که امریکا ضمانت قوی برای تأمین صلح به افغانان ندهد باید از این کشور بیرون نشود.

اعضای ولسی جرگه روز شنبه ۱ جدی ۱۳۹۷ در نشست عمومی این جرگه گفتند، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان خروج هفت هزار نیروی امریکایی از این کشور نگران کننده می‌باشد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه پس از بحث‌های نماینده‌های مردم در این مورد گفت:

آرشیف، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان حین سخنرانی در کابل
آرشیف، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان حین سخنرانی در کابل

"طالبان مخالفین دولت افغانستان اگر خواسته باشند در افغانستان صلح بمیان بیاید با کمال انعطاف پذیری به میز مذاکره بنشینند تا افغان‌ها شاهد صلح باشند در آن زمان ما هیچ نیاز به نیروی خارجی نخواهیم داشت ما می‌خواهیم یک دولت مستقل داشته باشیم."

این نگرانی‌ها پس از آن مطرح می گردد که به تازگی آژانس خبری اسوشیتد پریس به نقل از بعضی مقامات امریکايي که نام از ایشان گرفته نشده خبر داده‌است که وزارت دفاع ایالات متحده امریکا روی پلانی کار می‌کند که اگر نهایی شود نصف چهارده هزار سرباز نظامی مستقر در افغانستان از این کشور خارج می‌شوند.

آژانس خبری اسوشیتد پرس هم‌چنان گفته است که این عساکر الی تابستان سال آینده از افغانستان بیرون خواهند شد اما این فیصله هنوز نهایی نشده‌است.

این در حالیست که ریاست جمهوری افغانستان گفته است، خروج هزاران نیروی خارجی از این کشور هیچگاه بر وضعیت امنیتی آن تاثیر نخواهد داشت.

ولسی جرگه: خروج هفت هزار نیروی امریکایی از افغانستان نگران کننده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه گفته است، در چهارونیم سال گذشته نیروهای امنیتی افغان توانسته اند در خط نخست جنگ از خاک خود دفاع کنند.

در اعلامیه هم‌چنان گفته شده که خروج چند هزار نیروی خارجی که بیشتر در بخش‌های آموزشی، تخنیکی و حمایوی کار می‌کردند بی‌تأثیر است.

اما برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، تاکنون امریکایی‌ها نتوانسته اند نیروهای امنیتی افغان را به گونه کامل تجهیز نمایند تا آنان بتوانند با توانایی کامل در برابر دشمن مبارزه کنند.

کمال ناصر اصولی یکتن از اعضای ولسی جرگه در این مورد می‌گوید:

"ما از امریکایی‌ها بسیار واضح می‌خواهیم که نیروهای امنیتی ما را تجهیز کنند و به آنان می‌گویم تا زمانی‌که ضمانت قوی را برای ملت افغان نداده‌اید شما ملت افغانستان را به این شکل رها نکنید که دوباره ما به جنگ‌های داخلی برویم و یا هم پاکستان توسط قوت‌های مختلف تسلط خود را بالای ما به اثبات برساند."

از سوی هم حی گل سلیمانخیل یکتن از کارشناسان نظامی نیز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را جفا در حق افغان‌ها می‌داند.

آقای سلیمانخیل در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا زمانی‌که قوت‌های هوایی، زمینی، زرهی و نیروهای امنیتی افغان به طور کامل از سوی امریکای تجهیز نگردند خروج هزاران سرباز امریکایی از افغانستان بالای وضعیت امنیتی این کشور تأثیر بد بجا خواهد گذاشت.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG