لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

برخی نماینده‌گان مردم تقرر امرالله صالح و اسدالله خالد را اقدام بجا می‌خوانند


(راست) امرالله صالح و اسدالله خالد سرپرستان وزارت‌های داخله و دفاع
(راست) امرالله صالح و اسدالله خالد سرپرستان وزارت‌های داخله و دفاع

شماری از نماینده‌گان مردم در شورای ملی و آگاهان سیاسی و نظامی گزینش امرالله صالح و اسدالله خالد را یک تصمیم خوب و اقدام بجا می‌خوانند.

شماری از نماینده‌گان مردم در شورای ملی، کارشناسان سیاسی و نظامی بدین باورند که امرالله صالح و اسدالله خالد از هدف‌های خصمانه برخی کشورهای همسایه و سیاست‌های جهان معلومات بیشتر دارند.

این نماینده‌گان و کارشناسان می‌گویند این دو رئیس پیشین امنیت ملی به معلومات کشفی و استخباراتی بیشتر دسترسی دارند و می‌توانند نهادهای امنیتی و دفاعی کشور را تقویت بخشند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز چهارشنبه «۰۵ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی در این باره بیشتر گفت:

"این دو چهره در گذشته رئیس امنیت ملی افغانستان بودند، در بخش کشفی تجربه کافی دارند در بخش استخباراتی به منابع بیشتر داخلی و جهانی دسترسی دارند انتظار می‌رود که گزینش آقای خالد و صالح به بهبودی امنیت کشور کمک کند."

رئیس جمهور غنی به تازه‌گی اسدالله خالد و امرالله صالح رئیسان پیشین امنیت ملی افغانستان را یک روز پیش از این در مراسم ویژه‌ای برای سمت‌های وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان معرفی کرد.

گمان می‌رود انگیزۀ این اقدام حکومت، بیشتر از بهر آن بوده باشد که این دو مقام پیشین امنیت ملی مفکورۀ ضد پاکستانی دارند و از این رو گزینش آنان در این سمت‌ها در دو روز پسین واکنش‌های مثبت و خوشبینی بسیاری را در میان شهروندان کشور نیز به همراه داشته‌است.

در این میان، شماری از کارشناسان می‌گویند چهره‌های تازه معرفی شده به این دو وزارت باید بیشتر از هرچیز دیگر به کارهای‌شان در پیوند به تأمین امنیت کشور دقت کنند نه به مسایل سیاسی و یا موارد دیگر.​انتظار خادم یکی از کارشناسان

انتظار خادم یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"این‌ها باید متوجه مسئولیت‌های شان باشند، اگر کاربرد ادبیات سیاسی در میان باشد گویا که ما با شما پاکستان و طالبان مخالف هستیم و برای تشدد گزینش شده‌ایم و هر اقدامی که شما انجام دهید با شکست روبه‌رو خواهید شد، این ادبیات سکتور دفاعی و امنیتی نیست، از این رو هر دو باید مسایل سیاسی و بحث صلح را به رئیس جمهور بمانند و برای امنیت کشور کار کنند."

اسدالله خالد پیش از این در سال ۲۰۱۲ میلادی در حمله انتحاری توسط فردی که ظاهراً خودش را نماینده صلح خوانده بود زخم شدید برداشت و از این رو از سمت ریاست امنیت ملی کنار رفت.

اما امرالله صالح که در سال ۲۰۱۰ میلادی رئیس امنیت ملی بود خود از این سمت در آن سال استعفا داد.

گزینش آقای صالح و خالد به این سمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که یک روز پیش حملۀ انتحاری در برابر وزارت فواید عامه صورت گرفت و راه را برای گروهی از مهاجمان به این وزارت باز کرد، معینیت شهدا و معلولین نیز از این رخداد مرگبار که در آن ۴۳ تن کشته و ۲۷ تن دیگر زخم برداشتند بی‌آسیب نماند.

شمار قربانیان حملۀ دیروز در کابل افزایش یافت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:12 0:00

آقای امرالله صالح شب گذشته در مراسم معرفی‌اش به سمت وزارت داخله، گفت که افغانستان به دشمنان این سرزمین رحم نخواهد کرد.

از سوی دیگر، فواد چوهدری وزیر اطلاعات و فرهنگ پاکستان در تویترش نگاشته است که "اکنون این مربوط وزیر داخله افغانستان است که با پاکستان در پی دوستی است و یا ما را چون حیوان قربانی شدۀ ناکارایی‌های حکومت خودش می‌داند."

با این همه گزینش امرالله صالح به سمت وزارت داخله و اسدالله خالد به وزارت دفاع واکنش‌های را در رسانه‌های پاکستانی نیز به همراه داشته است، این رسانه‌ها نگاشته اند که آقای صالح و خالد مشهور به سخن زدن ضد پاکستان اند.

شماری از کارشناسان نظامی و امنیتی می‌گویند، این دو مقام پیشین امنیت ملی افغانستان اکنون باید پالیسی‌های امنیتی و دفاعی بهتری بسازند و فساد را در این نهادها از میان بردارند.

محمدا گل مجاهد یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"ضرور است که حالا آقای صالح و خالد یک پالیسی بهتر امنیتی بسازند، جلو بمباران کور کورانه را بگیرند، جلو تلفات نیروهای امنیتی و نظامی کشور را بگیرند، با یک مدیریت قوی جلو فساد را بگیرند و کار را به اهل کار بسپارند."

با این همه واکنش‌ها، این‌که گزینش اسدالله خالد در وزارت دفاع و امرالله صالح در وزارت داخله چه پیمانه به راستی در تأمین امنیت و ثبات افغانستان تأثیرگذار خواهد بود و تا چه اندازه این دو مقام پیشین امنیتی کارنامۀ پیروزمندانه خواهند داشت؟ گذر زمان به آن پاسخ خواهد داد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG