لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

ولسی جرگه: حملۀ خونین اخیر شهر کابل باید به طور همه‌جانبه بررسی‌ شود


آرشیف، برخی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان در جریان نشست عمومی این جرگه در کابل
آرشیف، برخی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان در جریان نشست عمومی این جرگه در کابل

حمله مرگبار اخیر در شهر کابل اعضای ولسی جرگه را سخت نگران ساخته و آنان از حکومت می‌خواهند تا در رابطه به محل پلان‌گذاری و چگونگی این رویداد بررسی همه‌جانبه را انجام دهد.

اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه "۰۵ جدی ۱۳۹۷" گفتند که در بارۀ پهلوهای مبهم حمله خونین بر معینیت ورثۀ شهدا و معلولین وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت فواید عامه باید برای مردم وضاحت داده شود.

امیرخان یار معاون دوم این جرگه که ریاست نشست عمومی را نیز بر عهده داشت گفت که عاملین این رویداد باید مشخص گردند.

امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان
امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان

وی افزود:

"حکومت باید در این مورد بررسی‌های جدی را انجام دهد و معلوم سازد که این حمله از سوی کی صورت گرفته و در کجا پلان و تنظیم شده‌است، چون مسئولیت آن را کسی بر عهده نگرفته و باید عاملین آن مشخص شوند، هم‌چنان نهاد‌های امنیتی و کشفی ما باید در این مورد پاسخ دهند."

چهار مهاجم تفنگدار پس از چاشت روز دوشنبه بعد از انجام حمله انتحاری وارد ساختمان معینیت ورثۀ شهدا و معلولین در مکروریان اول شهر کابل گردیدند و چندین ساعت با نیروهای امنیتی به درگیری پرداختند.

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که در این رویداد ۴۳ فرد ملکی به شمول ۱۱ زن کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

ولسی جرگه: حکومت باید در رابطه به محل پلان‌گذاری و چگونگی رویداد خونین اخیر شهر کابل بررسی همه‌جانبه را انجام دهد.

نپذیرفتن مسئولیت این حمله از سوی طالبان و گروه داعش موضوع دیگری است که مطرح می‌گردد، یکی از پرسش‌ها این است که این حمله چگونه و از سوی کی انجام شده‌است؟

وقوع این رویداد واکنش‌های جدی رهبران حکومت وحدت ملی را نیز به همراه داشت.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز سه‌شنبه گفت که دشمنان مردم افغانستان یکبار دیگر مرتکب جنایت شدند و گروه طالبان را مسئول اصلی این رویداد خواند.

در این حال وزارت داخله افغانستان نیز می‌گوید که زمینه‌ساز فعالیت همه گروه‌های تروریستی در این کشور طالبان بوده و مسئول این حمله نیز این گروه است.​آرشیف، نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت در این باره به رادیو آزادی گفت:

"بعد از این بر اساس روش اختصاصی وزیر جدید امور داخله هر حمله که تروریستان انجام می‌دهند، شبکه تروریستی که در آن دست خواهد داشت مشخص می‌گردد، چهرۀ آنان برای مردم افغانستان و جامعه جهانی نمایان خواهد شد، در مورد حمله اخیر شهر کابل نیز تحقیقات صورت می‌گیرد و نتیجۀ آن با مردم در میان گذاشته می‌شود."

حمله بر معینیت ورثۀ شهدا و معلولین و وزارت فواید عامه همزمان با سفر شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به کابل و در حالی‌که تلاش‌های صلح از سوی امریکا نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته انجام شد.

این رویداد نگرانی‌های جدی را به میان آورده و در کنار اعضای شورای ملی مردم عام نیز می‌گویند که نیروهای امنیتی افغان باید به‌خاطر جلوگیری همچو حوادث اقدامات جدی را روی دست گیرند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG