لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

کمیسیون انتخابات: انتخابات ریاست جمهوری با چند ماه تأخیر برگزار خواهد شد


لوحۀ دفتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در کابل
لوحۀ دفتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در کابل

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری این کشور را با چند ماه تأخیر برگزار می‌کند.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، انتخابات ریاست جمهوری ممکن دونیم ماه بعد از ۳۱ حمل برگزار شود.

آقای سادات که روز چهارشنبه «۰۵ جدی ۱۳۹۷» با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، با طرف‌های دخیل در انتخابات به شمول جامعه جهانی، حکومت و سیاسیون مشوره‌های صورت گرفته و به زودی تاریخ دقیق برگزاری این انتخابات اعلام خواهد شد.

او افزود:

"اول بحث این بود که یک ماه به تأخیر بی‌افتد اما ماه رمضان میامد و مشکل بود که در ماه رمضان برگزار کنیم و پلان عملیاتی را به گونه درست تطبیق کنیم و به همین خاطر تصمیم به این شده که ممکن دو ماه یا دونیم ماه به تعویق می‌افتد، اما مشخص نشده که کدام ماه."

همزمان با این یک منبع حکومتی می‌گوید، قرار است فردا پنجشنبه کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ رسمی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات ۳۱ حمل سال آینده را روز برگزاری انتخابات اعلام کرده بود.

همچنان از پنج روز به این‌سو روند ثبت‌نام کاندیدا‌های ریاست جمهوری آغاز شده است که تا حال حدود ۵۰ تن برای ثبت‌نام بسته‌های معلوماتی را از کمیسیون مستقل انتخابات به دست آورده اند.

پیشتر از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور و احمد ولی مسعود رئیس جریان سیاسی وفاق ملی خبر داده بودند که در انتخابات ۳۱ حمل کاندید خواهند بود.

اما تا هنوز هیچ‌کس خود را برای انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان کاندید در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت‌نام نکرده است.

از سوی هم انتخابات ریاست جمهوری در حالی به تأخیر می‌افتد که بر اساس قانون اساسی افغانستان وظیفه رئیس جمهور در اول جوزای سال پنجم به پایان می‌رسد و انتخابات ریاست جمهوری در خلال مدت سی الی شصت روز پیش از پایان کار رئیس جمهور برگزار می‌گردد.

در همین حال برخی جریان‌های سیاسی می‌گویند، دلیل این که تا حال کسی به‌عنوان کاندید ریاست جمهوری ثبت‌نام نکرده این است که سیاسیون به تاریخ قبلی اعلان شده باورمند نبودند.​

فضل‌الرحمن اوریا سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان

فضل‌الرحمان اوریا سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان در این باره می‌گوید:

"دلیل نخست این است که ممکن روند ثبت‌نام تمدید شود، دوم این که ممکن انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتد، سوم ممکن پروسۀ صلح پیش‌تر قرار گیرد و علت چهارم که زیاد مهم خوانده می‌شود نبود اعتبار بر کمیسیون، کسی بالای کمیسیون باور ندارد که بتواند انتخابات را به‌طور شفاف برگزار کند."

آقای اوریا همچنان پیش از این گفته است اگر انتخابات به‌خاطر شفافیت و آوردن اصلاحات به تعویق می‌افتد آنان انتقاد ندارند، اما به‌گفته وی اگر در تأخیر انتخابات اهداف سیاسی دخیل باشد ائتلاف ملی بزرگ افغانستان با آن مخالف خواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG