لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

شورای عالی راه نجات تلاش‌های صلح را بی‌نتیجه و خاک پاشیدن به چشم مردم می‌خواند


سید اکبر آغا رئیس شورای عالی راه نجات افغانستان
سید اکبر آغا رئیس شورای عالی راه نجات افغانستان

شورای عالی راه نجات افغانستان تلاش‌های جاری صلح این کشور را بی‌نتیجه و خاک پاشیدن به چشم مردم می‌خواند.

سید اکبر آغا رئیس این شورا روز پنجشنبه «۰۶ جدی ۱۳۹۷» در نشست اعضای این شورا گفت که بورد مشورتی صلح افغانستان که در رابطه به مذاکرات صلح ایجاد شده است نمی‌تواند از تمامی ملت افغانستان نماینده‌گی کند.

وی افزود که تلاش‌های صلح زمانی نتیجه خواهد داد که اختیار آن در دست ملت بوده و به هر دو طرف مذاکره کننده قابل قبول باشد.

​او افزود:

"سه امور ضروری است، ۱- به ملت اختیار دادن، ۲- اتفاق و ۳- معیار اسلامی ایجاد کردن و صحبت دوم ما این است که با بلند شدن آوازۀ خروج ۷۰۰۰ نیروی خارجی موضوع افغانستان حل نمی‌شود، بلکه زمانی حل شده می‌تواند که تمامی نیروهای نظامی از افغانستان بیرون شوند."

سید اکبر آغا این را نیز گفت که نتیجۀ مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان و طالبان در امارات متحده عربی بی‌نتیجه بود، چون به باور وی برای مذاکرات صلح یک میکانیزم قبول شده وجود نداشت.

شورای عالی راه نجات افغانستان در حالی تلاش‌های جاری صلح این کشور را امیدبخش نمی‌داند که از حدود سه ماه گذشته تلاش‌ها برای صلح افغانستان به سطح ملی، منطقوی و بین‌المللی سرعت گرفته است.

سفرهای نماینده امریکا به شمول افغانستان، به چندین کشور منطقه به هدف آغاز مذاکره میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح موضوعی است که افغان‌ها و زلمی خلیل‌زاد آن را در زمینه صلح امیدبخش می‌خواند.

برعلاوه، سفر شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در جریان هفته جاری به کابل از تلاش دیگری است که به هدف آغاز مذاکره میان حکومت و طالبان مسلح صورت گرفته است.

در عین حال ریاست اجرائیۀ افغانستان می‌گوید، تلاش‌های انجام شده در پیوند به صلح امیدواری‌ها برای مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان را بیشتر ساخته است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست گفت که بورد مشورتی صلح به خواست مردم ایجاد شده و ابراز امیدواری کرد که تمامی جریان‌های اجتماعی و مدنی از پروسه صلح حمایت کنند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

​او افزود:

"تلاش‌ها برای صلح افغانستان جریان دارد، کشورهای منطقه و جهان از آن حمایت می‌کند، در داخل کشور نیز برای صلح اجماع وجود دارد، بورد مشورتی صلح بر اساس مشوره با اقشار مختلف جامعه ایجاد شده و از تمامی مردم افغانستان نماینده‌گی می‌کند."

احزاب سیاسی، اکثر اعضای شورای ملی، مردم و فعالان مدنی تلاش‌های آغاز شده برای صلح را یک موقع خوب دانسته و تأکید کرده‌اند که حکومت افغانستان و مردم باید از این پروسه حمایت کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG