لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

سپیدار: اجماع منطقوی در باره صلح افغانستان در حال گسترش است


آرشیف/ نقشه افغانستان با پیام صلح
آرشیف/ نقشه افغانستان با پیام صلح

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان در اشاره به دیدار مقام‌های ایرانی با نماینده‌گان طالبان می‌گوید، اجماع منطقوی در بارۀ صلح افغانستان در حال گسترش است.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، دیدار نماینده‌های طالبان با مقام‌های ایرانی بخشی از تلاش‌های منطقه برای فراهم کردن زمینۀ گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست روز سه شنبه «۱۱ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، اجماع منطقوی برای صلح افغانستان در حال گسترش است و حکومت افغانستان از هر تلاشی که منجر به آغاز گفتگوهای صلح با طالبان شود استقبال می‌کند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

​آقای خوزون افزود:

"خوشبختانه اجماع منطقوی در بارۀ صلح افغانستان در حال گسترش است، ایران هم در این باره تلاش‌های خود را سرعت داده و در این باره با حکومت افغانستان معلومات خود را شریک می‌کند، ایران کوشش می‌کند تا زمینۀ گفتگوهای صلح به مالکیت افغان‌ها را فراهم کند و ما از این تلاش‌ها استقبال می‌کنیم."

آقای خوزون می‌گوید، در این بخش تهران همیشه معلومات در بارۀ پیشرفت‌ها را با کابل شریک می‌کند.

وی می‌گوید، حکومت امیدوار است تا تلاش‌های ایران برای آغاز گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان مثبت واقع شود.

این در حالی است که روز یکشنبۀ هفته جاری نماینده‌های طالبان با مقامات وزارت خارجه ایران در تهران دیدار کردند.

روز گذشته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در تهران گفت، نماینده‌های طالبان روز یکشنبه هفته جاری با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه این کشور روی مسایل همه جانبه دیدار کرده‌اند.

طالبان مسلح هم با پخش یک اعلامیه این دیدار را تأیید کرده و گفته اند که یک هیئت این گروه در باره صلح و امنیت در افغانستان و منطقه پس از پایان اشغال در این کشور نظریات خود را با مقامات ایرانی شریک کرده‌است.

پیش از این، هفته گذشته علی شمخانی مشاور امنیت ملی ایران نیز در سفر به کابل گفته است که تهران با طالبان دیدار کرده و به‌گفته وی این دیدارها دوام خواهد کرد.

علی شمخانی مشاور امنیت ملی ایران
علی شمخانی مشاور امنیت ملی ایران

اخیراً تلاش‌ها در باره صلح افغانستان نسبت به هر زمانی دیگر افزایش یافته‌است.

نشست ابوظبی در باره صلح افغانستان و سفرهای پی در پی زلمی خلیل‌زاد به کشورهای منطقه از مواردی اند که افغان‌ها را نسبت به تأمین صلح امیدوار ساخته است.

این در حالی است که چندی قبل نماینده‌های طالبان با نماینده‌های برخی کشور‌های منطقه در روسیه دیدار کرده‌اند.

هرچند در این نشست از حکومت افغانستان دعوت صورت گرفته بود، اما به‌گونه رسمی افغانستان در این نشست اشتراک نکرد.

  • حالا سؤال اینجاست که چرا حکومت افغانستان در نشست روسیه اشتراک نکرد، اما تلاش‌های ایران را استقبال می‌کند؟

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در این باره می‌گوید که این دو نشست از هم متفاوت بودند.

نامبرده می‌گوید، در نشست روسیه کشورهای اشتراک کننده تنها نظریات‌شان را در باره صلح افغانستان شریک می‌کردند، اما به‌گفته وی در دیدار تهران طالبان مسلح به گفتگوهای صلح با حکومت تشویق می‌شوند.

قرار است که در جریان ماه روان میلادی نشستی در بارۀ صلح افغانستان در شهر جده عربستان سعودی نیز برگزار شود.

هنوز تاریخ دقیق برگزاری این نشست مشخص نیست، اما گفته شده که در آن نماینده‌گان پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، امریکا و طالبان اشتراک خواهند کرد.

برخی اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه نسبت به دیدار مقام‌های ایرانی با نماینده‌گان طالبان اظهار خوشبینی کرده می‌گویند، حکومت افغانستان باید از فرصت پیش آمده استفاده درست کند.​گل پاچا مجیدی عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه

گل پاچا مجیدی یک عضو این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"حالا هر چیز آشکار شد که ایران با طالبان ارتباط دارد و سلاح‌های هم که از طالبان گرفته شده بود آن هم واقعیت دارد، این که حالا ایران هر چیز را علنی می‌کند به این معنی است که این کشور برای صلح در افغانستان و اجماع منطقوی تلاش می‌کند و این برای صلح افغانستان بسیار مهم است."

آقای مجیدی می‌گوید، هرچند کشور های همسایه از چنین نشست‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند، اما به‌گفته وی، حالا این به مدیریت حکومت افغانستان بر می‌گردد که چگونه بتواند آن را به نفع خود بچرخاند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG