لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

حزب وفاق ملی: حکومت در پیچیده شدن پروسه انتخابات دست دارد


احمد ولی مسعود رئیس حزب وفاق ملی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل
احمد ولی مسعود رئیس حزب وفاق ملی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل

اعلام تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، واکنش‌های تند احزاب و ناظران را برانگیخته است.

این احزاب هرچند این فیصلۀ کمیسیون را نقض قانون اساسی، تلاشِ برای مهندسی کردن انتخابات از سوی حکومت و ناتوانی کمیسیون مستقل انتخابات می‌خوانند، اما به اعلام بی‌درنگ تاریخ دقیق برگزاری آن نیز تأکید می‌ورزند.

احمد ولی مسعود رئیس حزب وفاق ملی و یکی از نامزدان احتمالی در نشست که روز سه شنبه «۱۱ جدی ۱۳۹۷» در واکنش به تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی این حزب برگزار شده بود، گفت هدف این تأخیرها برای اصلاحات نه، بلکه فشارها و مداخله از بهر در تسلط داشتن این روند از سوی حکومت است.

وی گفت:

"در پنج سال حکومت فرصت داشت تا اصلاحات بیاورد، از این رو در پیچیده شدن این پروسه خود حکومت دست دارد و خواست ما این است که از این بیش پیچیده نشود، کشور به بحران انتخاباتی روبه‌رو نشود و حکومت از آن به سود خود استفاده سوء نکند."

وضع محدودیت‌ها در صلاحیت‌های حکومت که به‌گفته این حزب دیگر از خلاء قانون بهره‌گیری نتواند، تغییر بنیادی در کمیسیون مستقل انتخابات و اصلاحات اساسی در نظام انتخاباتی سفارشات است که از سوی حزب وفاق ملی در بستۀ پیشنهادی به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده خواهد شد.

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات نخست اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات ولسی جرگۀ غزنی را در ۳۱ حمل سال آینده خورشیدی برگزار می‌کند، اما انتخابات شورای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها با تأخیر برگزار خواهد شد، اما این کمیسیون دو روز پیش دوباره اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات دیگر در ۲۹ ماه سرطان برگزار می‌گردد.

این کمیسیون علت این فیصله‌اش را رفع نواقص، پدید آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و بهتر برگزار شدن این روند خوانده‌است.

آرشیف، داوود علی نجفی عضو حزب محور مردم افغانستان
آرشیف، داوود علی نجفی عضو حزب محور مردم افغانستان

حال داوود علی نجفی عضو حزب محور مردم افغانستان در نشست جداگانه‌ از سوی این حزب در واکنش به تأخیر انتخابات گفت که غفلت بیشتر از این از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، افغانستان را به بحران خواهد کشانید.

با این همه، ریاست جمهوری این اتهام‌ها را رد می‌کند و تأکید می‌ورزد که به استقلالیت کمیسیون احترام می‌گذارند.​

آرشیف، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در جریان کنفرانس خبری در کابل

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره به رادیو آزادی چنین می‌گوید:

"حکومت به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی احترام دارد، تقویم انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات است و دلایلی که این کمیسیون برای تأخیر انتخابات ذکر کرده حکومت از تقویم جدید آن استقبال می‌کند."

این واکنش‌ها در پیوند به تأخیر انتخابات از سوی احزاب و ناظران انتخابات در حالی برانگیخته شده‌است که یک روز پیش از این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان یا یوناما از تأخیر در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده، اما به آوردن اصلاحات بنیادی در کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌ورزد و مدیریت این کمیسیون را پذیرفتنی نمی‌داند.

اما پاسخ کمیسیون به این سفارشات و انتقاد‌ها چه است؟​آرشیف، ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون می‌گوید:

"در این باره با رهبران سیاسی، نماینده‌گان جامعه جهانی، با حکومت و نهادهای ذیدخل مشوره شده‌است و پس از آن این کمیسیون ۲۹ سرطان سال آینده را برای برگزاری انتخابات بهتر می‌داند."

آقای سادات می‌گوید، تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با در نظرداشت مشوره احزاب و جریان‌های سیاسی فیصله شده‌است، اما این احزاب می‌گویند هیچ‌گونه مشورۀ در این زمینه با آنان نشده‌است.

ذبیح‌الله سادات می‌گوید که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات شفاف آماده‌گی‌هایش را گرفته‌است و تا کنون ۶۷ تن بسته‌های معلوماتی برای نامزدان انتخابات را به دست آورده‌اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG