لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

گروه عدالت خواهی: ماه اخیر سال ۲۰۱۸ میلادی برای غیرنظامیان مرگبار بود


شمار قربانیان حملۀ دیروز در کابل افزایش یافت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:12 0:00

شمار قربانیان حملۀ کابل افزایش یافت

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی میگوید که ماه اخیر سال گذشته میلادی برای غیرنظامیان به ویژه افراد آموزش دیده ماه مرگبار بوده است.

تلفات افراد ملکی به ویژه کشته شدن شماری از جوانان تعلیم یافته در ماه اخیر سال گذشته میلادی گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی را سخت نگران ساخته است.

این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته که هدف قرار دادن افراد ملکی به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و گروه‌های درگیر جنگ باید این موضوع را در نظر گیرند.

از سوی هم عزیزه مصلح منشی کمیسیون حقوق بشر و امور عدلی وقضایی مشرانو جرگه میگوید که وارد شدن تلفات به افراد ملکی آنان را نیز به شدت متاثر ساخته است.

خانم مصلح روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که از تلفات ملکی به بخصوص از کشته شدن افراد تعلیم یافته باید جلوگیری شود.

لوگوی مشرانو جرگه افغانستان
لوگوی مشرانو جرگه افغانستان

او افزود:

"کسانیکه تحصیلات عالی داشته و دانشمندان و علما بوده اند تلفات زیاد داشته اند، آنان نیاز این کشور بودند، خواست ما این است که بخاطر حفظ جان مردم ما باید تلاش‌های صورت گیرد و کشتار جوانان و مردم ما باید کاهش یابد."

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی در اعلامیه‌ای نشر شده‌اش گفته که در ماه دسمبر سال ۲۰۱۸ میلادی در ۱۵ ولایت افغانستان ۴۰ رویداد تلفات افراد ملکی را ثبت کرده است.

در اعلامیه آمده که در این حوادث ۱۸۴ تن به شمول زنان و کودکان کشته و ۹۴ نفر زخم برداشته اند.

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی همچنان به حمله بالای معینیت ورثه شهدا و معلولان و وزارت فواید عامه در شهر کابل نیز اشاره کرده و گفته که در این رویداد برعلاوه زنان تعداد از جوانان آموزش دیده و مامورین تعلیم یافته نیز کشته و زخمی شدند.

این گروه در گزارش ماه نومبر سال گذشته میلادی‌اش نیز گفته بود که در این ماه ۲۱۳ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۲۱۲ نفر جراحت برداشته اند.

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی و مخالفان مسلح دولت خواسته که به هدف جلوگیری از تلفات غیرنظامیان از حملات در شهرها خودداری کنند و جناح‌های درگیری جنگ به زنده گی افراد ملکی باید توجه بیشتر نمایند.

در این حال نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان میگوید که نهاد‌های امنیتی بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی تلاشهای جدی را انجام میدهند.

نصرت رحمیی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحمیی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او افزود:

"رهبری نهاد‌های امنیتی به تمام ارگان‌های ذیربط و بخش‌های عملیاتی و افرادیکه برنامه‌های عملیاتی را طرح و عملی می سازند با جدیت هدایت داده که در جریان عملیات‌ها به مصئونیت و حفظ زنده‌گی افراد ملکی صد در صد توجه کنند."

طالبان نیز پیش از این باره‌ها گفته اند که به‌خاطر حفظ جان افراد ملکی از هیچ تلاشی دریغ نه ورزیده اند.

اما با این همه تلفات افراد ملکی در افغانستان همواره یکی از نگرانی‌های جدی بوده و با همه تعهد‌های طرف‌های درگیر جنگ تلفات غیر نظامیان در این کشور کاهش نه بلکه افزایش یافته است.

حتی نیکولاس کی سفیر بریتانیا در کابل نیز در مصاحبه تازه‌اش با رادیو آزادی از افزایش تلفات افراد ملکی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG