لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح هفته آینده به پاکستان سفر می‌کند


آرشیف، محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح
آرشیف، محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح

قرار است محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح هفته آینده به پاکستان سفر کند.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح به هدف ارزیابی موضع پاکستان در رابطه به صلح به اسلام آباد سفر می‌کند.

آقای داوودزی روز جهارشنبه «۱۲ جدی ۱۳۹۷» در نشست مشورتی میان شورای عالی صلح و جامعه مدنی در کابل گفت که پس از ارزیابی موقف پاکستان تصمیم سفر به دیگر کشورهای منطقه را اتخاذ خواهد کرد.

آقای داوودزی گفت که این سفرها به‌خاطر تقویت هرچه بیشتر اجماع منطقه‌ای در رابطه به صلح افغانستان انجام می‌شود.

او افزود:

"سفر اول ما انشاالله هفته آینده به پاکستان می‌باشد و بعد از آن پاکستان را ارزیابی کرده تصمیم می‌گیریم که اگر به ایران یا کدام کشور دیگر برویم، بخش اجماع منطقه‌ای در رابطه به صلح از وظیفه ما است و روی آن کار می‌کنیم چرا که وضعیت منطقه نیز در حال تغییر است."

اطفال افغان در مقابل نقشه افغانستان با پیام صلح
اطفال افغان در مقابل نقشه افغانستان با پیام صلح

او هر چند ۲۰۱۹ را سال صلح می‌خواند اما میگوید که در معاهده رسیدن به صلح سه ابهام وجود دارد و تا حل نشود رسیدن به این هدف به گفته وی مشکل خواهد بود.

به گفته آقای داوودزی این سه ابهام نخست این که همسایه‌ها و کشورهای منطقه از افغانستان چه می‌خواهند، دوم آیا طالبان خواستار امارت اسلامی هستند یا در نظام شریک می‌شوند و سوم این‌که قیمت که صلح می‌خواهد چه می‌باشد.

هرچند وی در این باره جزئیات نداد اما سفر وی به اسلام آباد در حالی صورت میگیرد که قرار است مرحله دیگری از گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان در روز‌های نزدیک در عربستان سعودی آغاز شود.​

هیئت طالبان پیش از این در امارات متحده عربی با هیئت فرستاده شده حکومت افغانستان دیدار نکرد و این گروه گفته که با هیئت حکومت افغانستان در عربستان سعودی نیز دیدار نمی‌کند.

اما شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان هفته گذشته در جریان سفرش به کابل تعهد سپرد که طالبان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر خواهند ساخت.

تلاش‌های صلح نسبت به هز زمان دیگر افزایش یافته و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز چندین مرحله با طالبان در این باره گفتگو کرده است.

از سوی هم صلاح الدین درویش از کارشناسان مسایل صلح میگوید که خواست همکاری در زمینه صلح از پاکستان یک اقدام بجا است.

اسلام آباد پایتخت پاکستان
اسلام آباد پایتخت پاکستان

او افزود:

"هرچند ما با پاکستان مشکلات داریم اما فرهنگ ما نیز با این کشور مشترک است و همکاری پاکستان در و خواست همکاری این کشور یک خواست موجه است، ما حق داریم که از پاکستان کمک بخواهیم و این کشور نیز بنابه دو اصل یعنی."

در عین حال در سطح منطقه نیز موضوع صلح افغانستان بسیار داغ است و کشورهای منطقه به شمول روسیه، ایران و چین گفته اند که از روند صلح این کشور به رهبری افغان‌ها حمایت میکنند.

حالا دیده شود که عمر داوودزی در سفرش به پاکستان در خصوص صلح چه مسایلی را دنبال می‌کند اما آنچه برای موفقیت روند صلح بسیار مهم پنداشته شده عملی شدن تعهد اسلام آباد مبنی بر حاضر ساختن طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG