لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

کمیسیون انتخابات: نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگۀ کابل هفته آینده اعلان می‌شود


آرشیف، جریان رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه افغانستان در ولایت بامیان
آرشیف، جریان رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه افغانستان در ولایت بامیان

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در آغاز هفته آینده نتایج انتخابات ولسی جرگۀ کابل را اعلام می‌کند.

میرزا محمد حق‌پرست معاون سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه «۱۲ جدی ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که دیگر برای اعلام نتایج کابل تأخیری در کار نخواهد بود، زیرا به‌گفته او ۸۰ درصد نتایج انتخابات ولسی جرگه در کابل وارد سیستم شده‌است.

وی می‌گوید:

"تلاش کمیسیون بر این است تا نتایج نخستین انتخابات کابل را بسیار زود اعلام کند، جای خوشی است که در حال حاضر ۸۰ درصد رأی کابل وارد سیستم شده‌است و ۲۰ درصد آن مانده که وارد سیستم گردد."

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از اعلام نتایج بغلان تا دو یا سه روز دیگر و نتایج انتخابات کابل تا آغاز هفته آینده سخن می‌زند که در روزهای پسین مدیریت این کمیسیون با انتقادهای تندی روبه‌رو شده‌است.

از احزاب و جریان‌های سیاسی گرفته تا ناظران انتخابات، تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگۀ کابل و به تعویق افتادن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را مداخله حکومت به هدف مهندسی این روند‌ها می‌خوانند، آنچه ریاست جمهوری آن را رد می‌کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی می‌گوید به استقلالیت این کمیسیون احترام گذاشته‌اند.

یک روز پیش از این شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی مدیریت کمیسیون را در پیشبرد این روند ناکام خوانده‌اند و خواستار تغییر در رهبری این کمیسیون شده‌اند.

دو روز پیش از این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان یا یوناما نیز به آوردن اصلاحات بنیادی در کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد و گفت که مدیریت این کمیسیون را پذیرفتنی نمی‌داند.

این سازمان کمک مالی برای کمیسیون را از بهر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشروط به تغییر در رهبری این کمیسیون خوانده‌است.

حال شماری از سناتوران در پیوند به اعلام نتایج کابل در هفته آینده تأکید می‌ورزند که دیگر باور مردم به سخنان مسئولان این کمیسیون از میان رفته است.​آرشیف، زلمی زابلی عضو مشرانو جرگه افغانستان حین مصاحبه در استدیوی رادیو آزادی در کابل

زلمی زابلی یکی از این سناتوران در این باره می‌گوید:

"من باور ندارم که کمیسیون بتواند تا هفته آینده نیز نتایج کابل را اعلام کند، این وعده‌ها خود از اعتبار این کمیسیون کاسته است حالا نیز کمیسیون وقت دارد تا به مداخله حکومت نه بگوید و رأی حقیقی را اعلام کند."

از سوی دیگر یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان روند‌های انتخابات را در افغانستان قربانی مداخله‌های حکومت، ناتوانی مدیریتی کمیسیون و وجود مافیاهای می‌خواند که به‌گفته او این روند را به گروگان گرفته‌اند.

وی تأکید می‌ورزد اگر این وضعیت ادامه یابد این کشور به بحران خواهد رفت و مسئولیت آن بر دوش کمیسیون و حکومت خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG