لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

شورای صلح: سفر هیئت این شورا به پاکستان بخاطر آغاز مذاکرات مستقیم مهم است


شورای عالی صلح افغانستان سفر هیئت این شورا به پاکستان را مهم می‌خواند.

هیئتی که به رهبری محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان به هدف آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح به پاکستان می‌رود مقامات پاکستان را به همکاری‌های عملی و صادقانه وادار خواهد ساخت.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورای روز یک‌شنبه در نشستی در کابل با بیان این موضوع گفت که پاکستان می‌تواند طالبان را آماده به گفتگو با حکومت افغانستان نماید.

آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل
آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل

وی گفت:

"این سفرِ نخست است، ممکن این روند ادامه پیدا کند چون ما در روند صلح نیاز به همکاری پاکستان داریم این کشور می‌تواند طالبان را تشویق به مذاکره با حکومت افغانستان نماید ما امیدواریم که پاکستان در رابطه بیشتر گام‌های عملی بردارد."

قرار است تا یک هیئت به رهبری عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح روز سه‌شنبه هفته جاری به پاکستان سفر کند.

به اساس معلومات شورای عالی صلح افغانستان، این هیئت در جریان سفرش به پاکستان با لوی درستیز، رهبران سیاسی و حتی با عمران خان صدراعظم این کشور نیز دیدار خواهد کرد.

سخنگوی این شورا می‌گوید، این سفر روی دو هدف عمده می‌چرخد یکی تشویق طالبان به مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان دوم حمایت آن کشور از اجماع منطقوی برای صلح افغانستان.

هر چند همکاری‌های پاکستان در پیوند به صلح افغانستان همواره به دیده شک نگرسته شده و سفر‌های مقامات افغان به این کشور بی‌فایده عنوان شده‌است اما شورای عالی صلح افغانستان به این باور است که در این اواخر موقف این کشور در رابطه به مشکلات افغانستان کم و بیش تغییر کرده‌است.

از سوی هم عمران خان صدراعظم پاکستان روز جمعه در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انقره گفت، افغان‌ها از جنگ جاری در این کشور رنج برده و به صلح سخت نیاز دارند.

آرشیف، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه (راست) در جریان ملاقات با عمران خان صدراعظم پاکستان در انقره
آرشیف، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه (راست) در جریان ملاقات با عمران خان صدراعظم پاکستان در انقره

قبل از این شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در سفر اخیرش به کابل نیز تعهد نموده که طالبان را با حکومت افغانستان به میز مذاکرده حاضر می‌کند.

با این همه سید خالد سادات یکی از آگاهان امور سیاسی می‌گوید کشور‌های منطقه و جهان با همآهنگی مشترک می‌توانند بالای پاکستان فشار آورده تا آن کشور طالبان را حاضر به مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان نماید.

وی می‌گوید:

"کشورهای منطقه و جهان که در مسئله افغانستان دخیل اند به یک شکلی بر پاکستان فشار وارد نمایند تا طالبان را حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان کند."

این در حالیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که استانبول در بهار سالجاری میلادی میزبان نشست سه جانبه در بارۀ صلح افغانستان خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه این مطلب را در ملاقات با عمران خان صدراعظم پاکستان بیان کرده گفته که اجلاس سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ترکیه در ارتباط به وضعیت کنونی افغانستان، خیلی مهم است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG