لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

زلمی خلیل‌زاد برای بار چهارم به برخی کشور های منطقه سفر می‌کند


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان

یک روز پس از گفتگوهای رئیس جمهور امریکا با صدراعظم هند در مورد همکاری با افغانستان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان سفرش را به برخی از کشورهای منطقه از هند آغاز کرد.

این نخستین باری است که زلمی خلیل‌زاد در رابطه به روند صلح افغانستان با مقامات هندی گفتگو می‌کند.

وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که آقای خلیل‌زاد پس از هند به چین، پاکستان و افغانستان نیز خواهد رفت و این سفر تا به ۲۱ جنوری ادامه خواهد داشت.

گفته شده که نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در جریان این سفر با مقامات چهار کشور در مورد دریافت راه حل سیاسی برای بحران کنونی این کشور گفتگو خواهد کرد.

در این حال محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت که تلاش‌های آقای خلیل‌زاد بالاخره زمینه را برای گفتگوهای بین‌الافغانی فراهم خواهد ساخت.

آرشیف، محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"سفر زلمی خلیل‌زاد را بی‌بدیل گفته می‌توانیم، اگر دستآورد نداشته باشد و یا با موانع روبه‌رو گردد انتخاب دیگر چه خواهد بود، این برای افغانستان، مخالفان مسلح و کشورهای منطقه یک فرصت است باید از صلاحیت، مأموریت و سفرهای آقای خلیل‌زاد نتیجه خوب بدست آید و برای پایان این بحران یک در باز گردد."

آقای خلیل‌زاد در ۱۲ قوس سال جاری خورشیدی نیز به هدف گفتگو در باره روند صلح افغانستان به هشت کشور سفر کرد و در اخیر با نماینده‌های طالبان در ابوظبی گفتگوهای سه روزه را انجام داد.

در مرحله سوم سفرش آقای خلیل‌زاد به پاکستان، افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، بلجیم، امارات متحده عربی و قطر رفت.

در پروسه صلح افغانستان به نقش پاکستان بیشتر تمرکز می‌شود، اما آقای خلیل‌زاد این بار به هند یعنی رقیب سرسخت پاکستان سفر کرد و به چین که با اسلام‌آباد روابط نزدیک دارد نیز می‌رود.

آرشیف، محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان

پیش از این محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفته‌است، کشورهای که زلمی خلیل‌زاد به آن‌ها سفر می‌کند به نحوی در مسایل افغانستان دخیل بوده و می‌توانند در تأمین صلح در این کشور نقش ایفا کنند.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا این موضوع نیز ذکر شده که امریکا تلاش می‌کند تا جنگ ۴۰ ساله افغانستان از راه گفتگوهای بین‌الافغانی پایان یابد و حقوق همه افغان‌ها در این کشور تأمین گردد.

پیش از این گفته شده بود که به روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه میان مقامات امریکایی و نماینده‌های طالبان نشستی در قطر راه اندازی شود.

طالبان در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند، اما سفیر امریکا در کابل گزارش‌ها در مورد این نشست را نادرست خوانده‌است.

در مورد نشست بعدی زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌های طالبان و محل برگزاری آن تا هنوز چیزی گفته نشده‌است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG