لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

وزارت دفاع گزارش نیویارک تایمز در مورد قوای هوایی افغانستان را رد کرد


آرشیف، هلیکوپترهای قوای هوایی افغانستان
آرشیف، هلیکوپترهای قوای هوایی افغانستان

وزارت دفاع افغانستان مطلب نشر شده در روزنامه نیویارک تایمز مبنی بر بی‌نتیجه بودن تلاش‌های امریکا برای تقویت قوای هوایی این کشور را رد می‌کند.

غفور جاوید سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، قوای هوایی افغانستان از ظرفیت‌های بالا برخوردار است و طیارات جنگی در اختیار دارد.

آرشیف، غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
آرشیف، غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"اول اینکه ما این گزارش را رد می‌کنیم به خاطری که قوای هوایی ما بسیار مؤثر واقع شده، ما طیارات جدیدی داریم، طیارات بلک هاگ به اندازه ۳۰ بال به ما رسیده، هم‌چنان تعلیم و تربیه پیلوت‌های ما ادامه دارد، شما شاهد هستید که پیلوت‌های ما عملیات‌های هوایی را اجرا می‌کنند."

آقای غفور هم‌چنان می‌گوید، همکاری‌های امریکا تا سال ۲۰۲۳ ادامه می یابد و قرار است تا این سال افغانستان به صد‌ها طیاره جدید دست یابد.

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به تازگی در مطلبی نوشته است، یازده سال پس از آنکه امریکا کار را بالای ایجاد قوای هوایی افغانستان آغاز کرد و تا حال نزدیک به هشت میلیارد دالر در این بخش به مصرف رسیده اما هنوز هم تلاش‌ها در این عرصه به گونه بی‌نتیجه ادامه دارد.

بر اساس گزارش برخی روزنامه‌های چاپ کابل، نیویارک تایمز به نقل از برخی متخصصین نگاشته که افغان‌ها برای مصونیت طیارات و حمایت در بخش‌های مختلف قوای هوایی به گونه دوامدار به امریکا متکی اند.

این در حالی است که به دلیل مشکلات تخنیکی طیارات و یا هم در نتیجه حملات طالبان در این اواخر حدود هشت هلیکوپتر نظامیان افغان سقوط کرده‌اند.

در سقوط برخی این هلیکوپتر‌ها شماری از مقام‌های ارشد نظامی و ملکی نیز جان باخته‌اند.

افغانستان در کنار چندین هلیکوپتر ساخت روسیه، طیارات جنگی دیگری مانند سوپر توکانو (A29) نیز دارد.

آرشیف، هلیکوپتر نظامی نیروهای افغان در کندهار
آرشیف، هلیکوپتر نظامی نیروهای افغان در کندهار

اخیراً ایالات متحده امریکا نیز شماری از هلیکوپتر‌های نوع بلک هاگ را در اختیار نظامیان افغان قرار داده‌است.

در همین حال برخی مقام‌های پیشین نظامی به این باور اند که به دلیل پُر مصرف بودن قوای هوایی، افغانستان به گونه دوامدار به کمک‌های امریکا در این بخش نیازمند است.

شیر محمد کریمی لوی درستیز سابق وزارت دفاع افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت، هنوز تلاش‌های امریکا در بخش تقویت قوای هوایی بی‌نتیجه بوده‌است.

آرشیف، شیر محمد کریمی لوی درستیز سابق وزارت دفاع افغانستان
آرشیف، شیر محمد کریمی لوی درستیز سابق وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"تا هنوز هم ما ضرورت داریم، همان طوری‌که آرزو و تقاضای ما است قوای هوایی ما به پای خود ایستاده نشده، تا جای که کمک صورت گرفته و از طرف دیگر جنگ است و تلفات و ضایعات داریم و از همین خاطر قوای هوایی ما به تقویت و حمایت ضرورت دارد."

آقای کریمی هم‌چنان می‌گوید، میلیارد‌های دالری که تا حال در بخش تقویت قوای هوایی به مصرف رسیده کافی نیست و باید روند کمک‌های خارجی به خصوص امریکا در این بخش ادامه یابد.

به گفته کریمی، قوای هوایی در بخش شکست دادن مخالفان مسلح دولت بیشترین کارایی را دارد و باید هزینه‌های گزاف در این بخش به مصرف برسد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG